onsdag 27 februari 2019

Kikärtsbollar med bbq-sås


De här kikärtsbollarna med barbeceusås har jag varit sugen på att provlaga ända sedan jag först såg receptet på bloggen 'Orchids + Sweet Tea' (se här). Häromdagen blev det äntligen av. Jag behövde göra över med lite barbecuesås som vi hade i frysen, och då passade det ju perfekt att laga bollarna. Bollarna blev jättegoda, om än något smuliga, men såsen var tyvärr lite för dominant för min smak. Jag använde en barbecuesås som innehöll färsk ingefära och jag tyckte att den smaken tog över. Jag kommer ändå att göra denna maträtt fler gånger eftersom själva kikärtsbollen var god, men nästa gång väljer jag en annan bbq-sås eller skippar den helt.  

Kikärtsbollar med bbq-sås
blir ca 30 stycken
½ dl quinoa
vatten till skållning, sköljning och kokning
ca 400 - 450 g kokta kikärtor (se häralternativt 2 tetror eller  normalstora plåtburkar med konserverade kikärtor
1 ägg
1 pressad vitlöksklyfta
2 msk hackad persilja, färsk eller fryst
ca 1 tsk salt 
1 tsk lökpulver
1 tsk paprikapulver
1 - 2 krm rökt paprikapulver (kan bytas mot vanligt paprikapulver om du inte gillar rökt smak)
2 krm grovmalen svartpeppar
½ - 1 dl ströbröd
ca 2 msk rapsolja till stekning
ca 1 - 1 ½ dl barbecuesås

Gör så här
Lägg quinoan i en trådsil. Häll på kokande vatten. Skölj sedan quinoan under rinnande kallt vatten. Låt rinna av. Lägg quinoan i en kastrull och häll på 1 ½ dl vatten. Låt quinoan koka på svag värme i ca 12 - 15 minuter. Ta sedan av kastrullen från värmen och låt den stå i ca 10 minuter. Låt quinoan kallna. 

Mixa kikärtorna lite grovt i matberedaren, eller med en gaffel i en bunke (häll av konserverade kikärtor och skölj dem under rinnande kallt vatten innan de används). Tillsätt ägget, vitlöken, saltet, svartpepparn, röt paprikapulver, paprikapulver och quinoan. Blanda allt väl. Tillsätt ströbrödet, lite i taget tills du får en formbar massa. Forma 30 jämnstora bollar av smeten och lägg dem på ett fat. Täck med plastfolie och ställ dem kallt i minst 30 minuter. 


Sätt ugnen på 225 C och lägg ett bakplåtspapper på en plåt. Stek bollarna i olja i stekpannan 3 - 4 minuter, tills de fått lite färg runt om. Lägg över dem på plåten. Ha på lite bbq-sås på varje boll. Grädda högt upp i ugnen i ca 8 - 10 minuter. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.