torsdag 6 februari 2020

Koreansk linsgryta


För ett tag sedan skickade jag efter några olika sorters spännande kryddor. Bland annat köpte jag en påse koreansk chilipeppar. Min plan var att använda den till att göra egen koreansk chilipasta. Jag hade även köpt hem andra ingredienser, som till exempel miso. Glad i hågen gjorde jag en sats chilipasta, men när jag smakade på den var den absolut inte god. Det hela slutade med att chilipastan fick en enkel biljett till komposthinken. Efter det misslyckade försöket bestämde jag mig för att använda chilipepparn som den är istället. Jag testade att ha i pepparn i en enkel linsgryta. Det fungerade finfint och grytan blev jättegod. Jag serverade den med äggnudlar och hade lite råkost vid sidan om. 

Koreansk linsgryta
ca 4 portioner
1 msk rapsolja
2 gula lökar
1 - 2 vitlöksklyftor
1 - 2 tsk finriven färsk ingefära (ta mer eller mindre efter egen smak)
ca 1 msk malen koreansk chilipeppar (OBS! jag använde en mild sort som jag köpt från kryddlandet.se)
2 tsk farinsocker
1 - 1 ½ msk risvinäger
1 msk kinesisk soja
500 g krossade tomater
2 - 3 dl vatten
½ svampbuljongtärning eller grönsaksbuljongtärning
2 dl torra röda linser
salt efter smak

Gör så här: 
Skala och finhacka löken och vitlöken. Hetta upp oljan i en gryta. Ha i löken och låt den steka på medelvärme i ca 5 minuter. Tillsätt vitlöken, ingefäran och chilipepparn. Låt allt steka under omrörning i ca 1 minut. Ha i farinsockret och vinägern (börja med den mindre mängden vinäger och tillsätt resten på slutet om du tycker att det behövs). Låt det koka in. Ha i sojan, tomaterna, vattnet och buljongtärningen. Lägg linserna i en trådsil, eller i ett durkslag, och skölj dem under rinnande kallt vatten. Låt dem rinna av och ha sedan i dem i grytan. Rör om ordentligt. Låt det koka upp. Sänk sedan värmen under grytan så att det bara småkokar. Lägg på ett lock och låt grytan puttra på svag värme i ca 30 - 40 minuter, eller tills linserna är så mjuka som du vill ha dem. Rör om i grytan några gånger under tiden, så att det inte bränns vid. Smaka av med salt. Servera gärna grytan med nudlar eller jasminris. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.