lördag 29 februari 2020

Vegetarisk veckomatsedel v.10 (2020)


I natt fick vi ett bryskt uppvaknande. Det började helt plötsligt låta som om någon körde igång en slagborrmaskin. Vid en närmare undersökning visade det sig att det var kompressorn i vårt frysskåp som var källan till oväsendet. Snabbt som blixten stängde vi av eländet och flyttade över alla frysvaror till vår lilla frysbox, som vi har i förrådet. Allt fick tyvärr inte plats, men vi löste det hela genom att låta matbrödet tillbringa natten ute på balkongen. Som tur är har det bara varit någon plusgrad ute i natt, så brödet hann inte tina. För att få plats med brödet har jag tagit upp flera kilo äppelklyftor, som låg i botten av frysboxen, och jag håller nu på med att koka en rejäl sats äppelchutney. 

Det blev inte riktigt den lugna lördagsmorgon som jag hade tänkt mig, men så kan det bli ibland. Det tråkiga är att vi bara haft frysskåpet i ca ett och ett halvt år, och vi hade nog förväntat oss att det skulle hålla lite längre tid i alla fall. Ja, ja nu är det som det är. Maken ska dra ut frysskåpet och kolla om det finns något han kan göra, annars är det bara att beställa ett nytt. Suck! 

Nu ska jag alldeles strax kila ut i köket och ösa upp chutneyn på burkar. Innan dess ska jag leverera en ny vegetarisk matsedel inför den kommande veckan. Hoppas ni blir inspirerade att prova något av recepten. Ha en riktigt trevlig helg! 

Måndag: Rotfruktsgratäng med ost och örter, serveras med stekta bönbullar eller stekt bönkorv (se här).


Tisdag: Korngrynotto med morötter, grönkål och majs, serveras med en blandad sallad. 


Onsdag: Någon av familjens favoriträtter eller restfest = laga något gott och spännande av eventuella rester ur kyl och frys.

Torsdag: Krämig tomatsoppa med pasta serveras med ett gott, gärna ljust, bröd. 


Fredag: Etiopisk linsgryta med vitkålsfräs, serveras med snabblagad injera, eller basmatiris, samt en rejäl sked av min godaste äppelchutney



Helg: Portergryta med quorn, serveras med ugnsstekt potatis, råkost samt en klick vinbärsgelé




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.