måndag 9 december 2019

Vegetarisk portergryta med quorn


Denna vegetariska variant av portergryta var riktigt god och passade perfekt att servera som söndagsmiddag. Jag försöker att använda så lite fejkade köttprodukter som möjligt, men i vissa fall, som denna gång, gör jag undantag från den ambitionen. Nästa gång som jag gör den här goda grytan, har jag dock funderingar på att prova att ersätta quornbitarna med mörka linser. Jag tänker att det borde funka bra, för om jag ska vara helt ärlig så är det ju den smarriga såsen som jag är ute efter. Jag brukar faktiskt laga portersås ibland och servera den med bönbullar (se här), och det är jättegott, så min idé med linser i grytan kanske kan fungera. Hur som helst så var den här varianten, med quorn, väldigt mumsig. Vi serverade grytan med ugnsstekt potatis, råkost och en klick vinbärsgelé.

Vegetarisk portergryta med quorn
ca 4 portioner
2 ½ dl porter
2 msk kinesisk soja
3 - 4 msk koncentrerad svartvinbärssaft
½ svampbuljongtärning
1 tsk torkad timjan 
2 krm grovmalen svartpeppar
5 - 6 torkade enbär
2 gula lökar
ca 200 g morötter 
1 msk smör
300 g quornbitar eller quornfiléer skurna i bitar
ca 2 - 2 ½ dl grädde
salt efter smak

Gör så här:
Blanda porter, soja och saft i en gryta. Smula ner buljongtärningen och ha i timjan, svartpeppar och enbär. Skala och hacka löken. Ha i den i en gryta. Skala morötterna och skär dem i små tärningar. Ha i även dem i grytan. Låt allt koka upp. Sänk sedan värmen under grytan så att det bara småkokar. Lägg på ett lock och låt grytan puttra på svag värme i ca 30 minuter. 

Hetta upp smöret i en stekpanna. Ha i quornbitarna och låt dem steka tills de fått lite färg runt om. Lägg över dem i grytan. Låt grytan småkoka i ytterligare ca 15 minuter. Rör ner grädden och låt grytan puttra i ca 4 - 5 minuter. Smaka av med salt. 


2 kommentarer:

  1. Det här är en fantastiskt god gryta med smaker från barndomen. Lättlagad och lyxig, bäst av allt, vegetarisk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Vad roligt att du tycker att grytan är god :). Jag tycker också att den är jättegod. En riktig favorit.
      Ha en fin dag!
      Mvh Tove

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.