lördag 21 december 2019

Fyra sorters lättlagat julgodis


När våra barn var små hade jag en period då jag tyckte att det var väldigt roligt att göra massor med olika sorters godis till jul. Det intresset har svalnat med tiden eftersom ingen av oss är någon större godisätare. Jag brukar dock fortfarande koka fransk chokladkola, knäck och baka fudgekakrutor. Dessutom brukar maken göra ett sällsynt gästspel i köksregionen och röra ihop en sats marknadsnougat. Det är inte varje år som vi gör alla fyra sorterna utan det beror på vad vi känner för och orkar. I år blir det bara makens marknadsnougat som hamnar på godisfatet. 

Jag har nämligen fått order om att vila eftersom jag krampade och blev medvetslös tidigare under veckan. Efter ett besök på akuten konstaterades att hjärtat funkar som det ska men att jag måste ta det lugnt i några dagar. Jag slog i huvudet och kroppen på flera ställen när jag föll vilket gör att jag känner mig ganska mörbultat, och jag blir lätt trött i huvudet och känner mig yr, så jag har faktiskt inte haft några större problem med att hålla mig lugn. Idag börjar det dock kännas lite rastlöst i kroppen, så jag kanske tar en försiktig promenad lite senare under dagen. Nu ska jag göra maken sällskap vid frukostbordet. Ha en riktigt bra dag! 😊

Fudgekakrutor med chokladkolakräm
Kakbotten
300 g smör
4 ½ dl strösocker
3 ägg
1 ½ dl kakao
3 dl vetemjöl
2 msk vaniljsocker
1 ½ tsk bakpulver
Chokladkolakräm
2 dl grädde
2 msk ljus sirap
2 dl strösocker
75 g smör
100 g hackad choklad (jag tog ljus choklad)

Gör så här:
Värm upp ugnen till 175 C och klä en långpanna eller liknande med bakplåtspapper (min form är ca 30 x 35 centimeter). Smält smöret till kakbotten på svag värme i en gryta. Ta av grytan från värmen. Tillsätt sockret och rör ner äggen. Blanda vetemjölet, kakaon och bakpulvret och rör ner det i grytan. Blanda allt till en slät smet. Häll smeten i långpannan. Grädda i mitten av ugnen i ca 20 minuter. Tiden kan variera mellan olika ugnar men kakan är färdiggräddad när den är lite kladdig men absolut inte lös i mitten. Ta ut kakan ur ugnen och låt den svalna. 

Blanda alla ingredienser till chokladkolakrämen i en tjockbottnad gryta. Låt blandningen småkoka under omrörning i ca 20 - 25 minuter tills den tjocknat och blivit kolaaktigt. Häll smeten på kakan och jämna till ytan. Låt kakan stå kallt i minst 4 timmar innan den ska serveras (gärna över natten). Det kan vara svårt att skära kakan i snygga rutor, så ett tips är att ställa den i frysen i ungefär 2 timmar innan du skär den i rutor. Förvara kakorna i kylen eller i frysen. 

Knäck i mikron
ca 35 stycken
1 dl vispgrädde
1 dl strösocker
1 dl ljus sirap

Gör så här: 
Ställ knäckformar på ett plant underlag. Jag brukar ställa mina på ett bakplåtspapper på en plåt. Blanda alla ingredienser till knäcken i en vid, hög form av glas eller porslin. Det är viktigt att formen tål hög värme eftersom smeten blir jättevarm. Sätt in formen i mikron och tillaga på full effekt i ungefär 8 - 10 minuter (tiden kan variera mellan olika mikrovågsugnar). 

Häll en droppe av smeten i ett glas med kallt vatten. Om smeten stelnar och går att forma till en liten kula är knäcken klar. Du kan också mäta tempen på smeten. Den är klar när den är ca 125 C. Häll försiktigt smeten i formarna. Jag brukar ha upp smeten i en porslinskanna och sedan hälla ur den. Ställ knäcken svalt att stelna. Förvara den sedan svalt eller frys in den. 

Marknadsnougat
125 g smör (går att ersätta med kokosfett)
5 dl socker
1 ½ dl vatten
ca 6 ½ dl vetemjöl
4 dl florsocker
1 dl kakao
ev. 1 msk vaniljsocker  
ev. 1 msk araksessens

Gör så här: 
Lägg ett bakplåtspapper på en stor bricka eller plåt. Blanda smöret, sockret och vattnet i en gryta. Låt det koka upp och sedan koka i ca 2 - 3 minuter, tills sockret lösts upp. Blanda under tiden ihop mjölet med florsockret, kakaon och eventuellt vaniljsocker i en stor bunke. Häll den kokande vätskan i bunken. Ha i araksessens, om du vill ha i det vill säga. 

Vispa smeten med elvisp några minuter tills den tjocknat och svalnat. Den är klar när den ser ut lite som rynkigt skinn och stelnar på ytan. Lägg smetklumpen på brickan eller plåten och kavla snabbt ut den till en ca 1 - 1½ cm tjock rektangel. Ställ brickan eller plåten kallt en stund. Skär sedan marknadsnougaten i små bitar. Förvara dem torrt och svalt i en burk med tätt lock. Marknadsnougaten håller i flera veckor. De går även att frysa. 

Fransk chokladkola
100 g smör
2 dl vispgrädde
1 dl ljus sirap
2 - 3 msk honung
½ dl kakao
3 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker

Gör så här: 
Ta fram en plåtform eller liten långpanna, ca 20 x 25 cm, och lägg i ett bakplåtspapper. Smörj papperet med lite naturell olja (ej olivolja).

Blanda alla ingredienser i en vid, tjockbottnad gryta. Koka upp under omrörning. Låt koka på medelvärme tills smeten är 125 C, vilket tar ca 20 - 30 minuter beroende på hur vid grytan är. Häll kolan i formen. Ställ den svalt tills kolan stelnat. Skär kolan i bitar och slå in dem i bakplåtspapper eller lägg dem i en ask eller plastlåda med lite bakplåtspapper mellan lagren (jag brukar använda bitar av det begagnade oljade papperet). Sätt på ett lock. Förvara kolan svalt eller frys in den. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.