torsdag 19 december 2019

En snabblagad variant av falsk lax gjord på morötter

Morots"lax" tillhör en av av våra absoluta favoriter inom kategorin fejkmaträtter. Jag brukar göra en lite mer tidskrävande variant, där hela morötter saltbakas i någon timme innan de skivas och  läggs i en rökig lag (se här). Häromdagen testade jag en annan mer snabblagad variant, där morötterna skivas och kokas innan de marineras. Efter att ha smakat så är min bedömning att båda varianterna är supergoda, men jag föredrar den saltbakade varianten (kanske för att det är den som jag har blivit van vid). Jag kommer ändå att göra den snabblagade morots"laxen" fler gånger. Den är nämligen ett alldeles utmärkt alternativ att ta till på sommaren när man är sugen på morots"lax" men tycker att det är för varmt att ha på ugnen. Detta recept kommer därför definitivt att sparas i min receptpärm 😊.

Snabblagad morots"lax"
500 g stora morötter
ca 8-9 dl vatten
1 tsk + 2-3 krm salt
1 msk rapsolja eller liknande neutral matolja (Ej olivolja!)
1 tsk liquid smoke
1 tsk vitvinsvinäger
ev. lite torkad dill alternativt hackad färsk dill

Gör så här: 
Skala morötterna. Skär dem i tunna skivor på längden, använd gärna en köksmandolin! Lägg dem i en vid gryta eller i en stekpanna med hög kant. Häll på vattnet och ha i 1 tsk av saltet. 


Låt det koka upp under lock och sedan små koka på svag värme i ca 8-10 minuter, eller tills morotsskivorna mjuknat men fortfarande går att hantera utan att de går sönder. Häll av dem i ett durkslag och spola dem under rinnande kallt vatten. Låt dem rinna av. 

Rör ihop oljan med liquid smoke och vinäger i en bunke. Tillsätt 2 - 3 krm salt. Vänd ner morotsskivorna och ha ev. i dill. Blanda allt väl men var lite försiktig så att inte morötterna går sönder. Täck bunken med ett lock och ställ den i kylen i minst 3 timmar (låt den gärna stå längre, t.ex. över natten) innan servering. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.