måndag 30 december 2019

Några favoriter från året som gått (2019)


Först ut i min sammanställning över några favoriter från året som gått blir de recept som har varit oväntat goda. Pumpa och quinoa är inga ingredienser som jag vanligtvis är överdrivet förtjust i. Jag börjar dock sakta men säkert att tycka att det finns maträtter  innehållande nämnda produkter som är fullt ätbara, ja faktiskt till och med riktigt goda. I år provade jag b.l.a att använda pumpa i en kryddig indisk pumpacurry samt i ett dekorativt pumpabröd. Båda grejerna blev supergoda. Tillsammans med vår yngsta dotter testade jag även att göra quinoanuggets, vilket också visade sig överträffa mina förväntningar. 

I motsats till pumpa och quinoa är morötter en favoritråvara i det här hushållet. Det är därför extra roligt att en av årets stora överraskningar är att det går att göra kanongoda fuskbacon av den simpla moroten. Helt fantastiskt! 


Liksom tidigare år har vi i år odlat zucchini, och vi har som vanligt haft fullt sjå med att ta hand om den rikliga skörden. Det har därför blivit många måltider innehållande zucchini under sommaren. Några av de godaste middagsrätterna var zucchinigryta med champinjoner och halloumi, zucchinigratäng med svamp och soltorkade tomater samt en krämig zucchiniröra med ajvar. Det blev även några grönsakskakor bakade under sommaren. Förutom ett gäng med härligt saftiga zucchinibrownies bakade jag även en makalöst god zucchinikaka med frosting, som jag serverade istället för tårta på min födelsedag. Mums! 


Vitkål är också en flitigt använd råvara i vår kost. Förutom att vi käkar hemmagjord pizzasallad i stort sett varje dag, så använder jag även den vita kålen i olika mumsiga maträtter. Det var inte lätt att välja men kålsoppa med vita bönor, rumänsk pasta med vitkål, kryddad kål från Tanzania (serveras med afrikanska böngryta) och vitkålsgryta med rökt paprikapulver är fyra av de godaste vitkålsrätterna av alla dem som vi har käkat i år.  


Potatis är ytterligare en råvara som vi odlar själva, och som vi skulle ha mycket svårt att klara oss utan. Fyra av årets mumsigaste nyheter på potatisfronten är medelhavspotatis (smaksatt med bland annat tomat och citron) ett smakrikt och fylligt gratinerat potatismos, en sagolikt god röstirulltårta,  samt en ljuvlig potatistårta. Så gott!


En mindre trevlig nyhet för i år är att jag blivit allergisk mot fänkål och vitlök. Fänkål är hyfsat lätt att utesluta ur kosten, men vitlök finns tyvärr nästan i allt, verkar det som i alla fall. Under hösten och vintern har jag haft fullt upp med att hitta recept på olika såser, kryddor och andra smaksättningar som jag brukar använda i matlagningen. och som jag nu behöver göra vitlöksfria och fänkålsfria. Hittills har jag gjort egen ketchup, curry, chilipulver, grillkrydda, ajvar relish och grön currypasta. Allt har blivit jättegott. Det mesta har faktiskt t.o.m. blivit godare än originalet, så jag är nöjd med resultaten. 

Nu ser jag fram emot vad nästa år har att bjuda på i form av glada överraskningar och utmaningar, både vad det gäller matlagning och livet i övrigt. Jag hoppas att ni fortsätter att läsa min blogg och ta del av mina kulinariska äventyr (samt lite annat som händer). Jag önskar er alla god fortsättning och ett riktigt gott nytt år!😊


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.