onsdag 30 januari 2019

Quinoanuggets med ris och currysås, smaksatt med apelsin och sambal oelek


Dessa mycket mumsiga quinoanuggets gjorde jag tillsammans med vår yngsta dotter när hon var här på besök. Vart jag en gång fått tag i det ursprungliga receptet har jag tyvärr inte skrivit upp, men jag tror att det kommer från någon amerikansk receptsida. Jag hade i ett ägg mer än vad som stod angivet i originalreceptet och lade till lite ströbröd samt grillkrydda. Nuggetsen överträffade vår förväntan både vad det gäller smak och konsistens. Vi käkade dem tillsammans med basmatiris och en lite annorlunda currysås med apelsin och sambal oelek (idén till såsen kommer från boken 'Tillsammansmat' av Anna Brawn). Det var supergott!

Dessa små godingar kommer jag definitivt att göra fler gånger. Båda jag och dottern är riktiga matnördar så vi så satte genast igång att fundera på vad man skulle kunna ha för andra passande tillbehör till nuggetsen, kanske en god dippsås eller bara en enkel sweet chilisås... Det går ju också att tillsätta lite örter i smeten eller byta ut grillkryddan mot någon annan kryddmix för att få variation på smaken på själva nuggetsen. Det finns med andra ord mycket spännande man kan göra med dessa nuggets. Ett nytt fantastiskt, variationsrikt recept att skriva in i min pärm 👍😊. 

Quinoanuggets
1 dl quinoa
vatten till skållning, sköljning och kokning
200 - 250 g kokta kikärtor (se här) alternativt 1 tetra eller normalstor plåtburk med konserverade kikärtor
½ finhackad gul lök
2 ägg
1 dl riven lagrad ost (kan uteslutas)
2 tsk japansk soja
2 tsk grillkrydda (jag använde Santa Marias)
ca 1 dl ströbröd
rapsolja till stekning

Gör så här: 
Lägg quinoan i en trådsil. Häll på ca 1 liter kokande vatten och skölj sedan under rinnande kallt vatten. Låt grynen rinna av. Lägg dem i en kastrull och häll på 3 dl kallt vatten och ha i 1 krm salt. Låt det koka på svag värme, under lock, i ca 15 min. Stäng av värmen under kastrullen men låt den stå kvar på spisen i ca 10 min. Lägg sedan grynen i en skål och låt dem kallna. 

Mosa kikärtorna och löken med en gaffel eller stavmixer i en bunke. Tillsätt äggen, osten, sojan och grillkryddan. Ha i quinoan och ströbrödet. Blanda allt väl. Ställ bunken kallt i ca 30 minuter. Forma små jämnstora nuggets av smeten med hjälp av lätt fuktade händer. Stek dem i lite olja, några minuter per sida. 

Currysås med apelsin
1 tsk smör
½ finhackad gul lök
2 tsk vanlig gul curry
1 ½ dl vatten
½ grönsaksbuljongtärning
2 ½ dl grädde (jag använde matlagningsgrädde med 4 % fett)
1 dl färskpressad apelsinjuice (det gick åt 1 apelsin)
1 - 2 krm sambal oelek, eller efter smak
ev. 1 - 2 tsk ljus majsenaredning
salt efter smak

Gör så här: 
Stek löken i smöret i en kastrull i ca 5 minuter. Tillsätt curryn och låt den steka med någon minut under omrörning. Häll i vattnet och smula i buljongtärningen. Låt småkoka under lock i ca 15 minuter. Tillsätt grädde, apelsinjuice och sambal. Rör om ordentligt. Låt allt småkoka i ytterligare 5 minuter, men denna gång utan lock. Red  med ljus majsenaredning om du tycker såsen är för tunn. Smaka av såsen med lite salt och grovmalen svartpeppar. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.