måndag 21 januari 2019

Het kikärtsgratäng


Hann ni se blodmånen inatt eller i morse? Här var det tyvärr mulet så vi kunde inte se någon måne alls. Vi får väl försöka se den nästa gång istället, om sisådär tio år eller något. Maken är nog mer besviken över det hela än vad jag är, för han är betydligt mer intresserad av naturfenomen än vad jag någonsin kommer att bli. När det kommer till matlagning är det dock helt tvärtom. Jag är tokintresserad och hans intresse är tämligen ljummet, i alla fall vad det gäller själva tillagning. 

Någon som jag gillar är att ta gamla köttrecept och göra om dem till vegetariska varianter. Den här heta kikärtsgratäng, som jag bjöd våra barn på i fredags, är ett sådant exempel. Jag gjorde om ett recept på en kycklinggratäng genom att bland annat byta ut kycklingen mot kikärtor. Det blev kanon. Vi käkade den smarriga gratängen med basmatiris och en klick av min godaste äppelchutney. Så gott!

Het kikärtsgratäng
ca 4 portioner
1 msk rapsolja
1 gul lök
200 g skivade champinjoner
1 röd paprika
1 vitlöksklyfta
2 tsk curry
1 tsk paprikapulver
2 dl standardmjölk
2 dl crème fraiche
½ dl vanlig chilisås 
½ dl mangochutney eller äppelchutney (jag använde denna)
1 tsk sambal oelek
½ svampbuljongtärning
ca 400 g kokta kikärtor (se här) alternativt 2 tetror eller 2 normalstora plåtburkar med konserverade kikärtor
1 krm grovmalen svartpeppar
Salt efter smak
1 banan
ca 2 dl riven lagrad ost
ev. saltade rostade solroskärnor till garnering
lite matfett till att smörja formen med

Gör så här: 
Sätt ugnen på 225 C och smörj en ugnsfast form med lite matfett. Skala och finhacka löken och vitlöken. Skölj av och kärna ur paprikan. Skär den i strimlor. 

Jag brukar sedan göra på olika sätt beroende på om jag använder färska eller frysta champinjoner. Färska champinjoner steker jag direkt med löken och paprikan i oljan i ca 8 - 10 minuter. Frysta champinjoner brukar jag däremot låta steka tillsammans med löken utan fett i stekpannan tills vätskan som svampen ger ifrån sig har kokat bort. Sedan har jag i oljan och paprikan, och fortsätter att steka allt i några minuter (tills det fått lite färg).

Tillsätt vitlöken, curryn och paprikapulvret. Låt steka under omrörning i ca 1 min. Rör ner mjölken, crème fraichen, chilisåsen och chutneyn. Tillsätt sambal oelek, svampbuljongtärningen och kikärtorna (häll av konserverade kikärtor och skölj dem gärna under rinnande kallt vatten innan de tillsätts). Låt allt koka ihop i ca 5 min. Smaka av med svartpeppar och salt. 

Lägg över hela härligheten i ugnsformen. Skala bananen och skär den i tunna skivor. Fördela dem, samt den rivna osten, ovanpå kikärtsröran i formen. Ställ in formen i den övre delen av ugnen och grädda i ca 20 - 25 minuter, eller tills osten smält och fått lite färg. Toppa eventuellt med lite rostade solroskärnor. 


2 kommentarer:

  1. Mums, den här måste jag testa. Jag är inte särskilt exprimentel när det gäller recept utan använder mig gärna av redan beprövade.

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du ska testa den här gratängen :) vi tyckte att den var väldigt god. Hoppas att du kommer att tycka detsamma :). Jag tycker både om att experimentera fram nya recept och att använda välbeprövade. Att försöka omvandla kötträtter till vegetariska varianter är en spännande och rolig utmaning. Ibland blir det mindre bra och ibland blir det, som denna gång, riktigt lyckat :)
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.