måndag 14 januari 2019

En delikat pastagratäng med spenat


Den här delikata pastagratängen, med spenat och lagrad prästost, käkade vi en dag förra veckan. Att vi tyckte att gratängen var så superdupergod kan till viss del bero på att vi dagen innan hade käkat betydligt mindre god mat i form av en "allt i ett gratäng" med tofu (typ fiskgratäng). Att jag inte skulle gilla den maten var ju egentligen ganska väntat eftersom jag varken gillar smaken eller konsistensen på ostekt tofu. Jag trodde dock att jag kanske hade blivit omvänd till att bli en potentiell tofuälskare efter att ha käkat en fullt ätbar knaperstekt tofu, indränkt i en kryddig glaze, för ett tag sedan. Men icke sa nicke. Jag blev, som jag blivit vid tidigare tillfällen, lätt illamående av tofun och kunde inte ens med bästa vilja förmå mig att äta maten. Det blev ett väldigt trist slut på det smakexperimentet, men man kan ju inte gilla allt. Denna, garanterat tofufria, krämiga pastagratäng var däremot en riktig höjdare som jag definitivt kommer att göra fler gånger. Vi käkade den smaskiga gratängen med rivna morötter, pizzasallad och squashröra. Mycket gott! 😋

Pastagratäng med spenat och ost
ca 4 - 5 portioner
300 g pasta
vatten och salt till pastakoket
ca 300 g fryst bladspenat
2 krm salt
1 krm grovmalen svartpeppar
1 -2 krm vitlökspulver
lite matfett till att smöra formen med
Sås: 
10 dl standardmjölk med 3 % fett 
5 msk vetemjöl 
1 tsk salt
en liten nypa malen vitpeppar
2 ½ - 3 dl riven vällagrad prästost

Gör så här: 
Sätt ugnen på 225 C och smörj en ugnsfast form (som rymmer minst 2 liter) med lite matfett. 

Koka pastan i saltat vatten enligt anvisningarna på förpackningen. Häll av den och lägg den i formen. Tina spenaten (i kylen över natten eller några minuter på låg effekt i mikron) och krama ur vätskan. Grovhacka spenaten och blanda den med saltet, svartpepparn och vitlökspulvret. Blanda sedan spenaten med pastan i formen. Se till att den blir jämnt fördelad. Ställ undan formen så länge. 

Såsen: Vispa ihop mjölken med mjölet, saltet och vitpepparn i en gryta. Låt det koka upp under omrörning. Sänk sedan värmen under grytan så att såsen bara småkokar. Låt den puttra på svag värme i ca 15 minuter, så att mjölsmaken försvinner. Rör om i botten då och då för det bränner lätt fast. Ta av grytan från värmen och rör ner osten. låt såsen stå i 2 - 3 minuter så att osten hinner smälta. Rör sedan om i grytan och smaka av såsen.

Häll såsen i formen. Se till att den rinner ner och blandar sig ordentligt med pastan. Grädda gratängen i mitten av ugnen i ca 25 - 30 minuter. Ta ut formen ur ugnen och låt den stå en stund innan servering.  

OBS! Jag gillar att ha ganska mycket sås i mina pastagratänger, men om du föredrar en gratäng med något mindre sås kan du minska på såsmängden genom att ta 7 ½ dl mjölk, 3 ½ - 4 msk vetemjöl, 3/4 tsk salt och 2 dl riven ost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.