onsdag 25 december 2019

Enkel glasstårta med vit choklad och marshmallows


Vi hade en jättemysig julafton igår med kärt besök av våra barn och deras vänner. Efter den goda jullunchen blev det fika i form av en smarrig glasstårta, fylld med vit choklad och marshmallows, som ungarna hade önskat att jag skulle göra. På eftermiddagen tog vi en välbehövlig promenad för att smälta allt gott som vi hade stoppat i oss. Idag blir det lugnt på matlagningsfronten här hemma. Barnen har andra saker inplanerade, så det blir bara maken och jag som ska käka. Det dröjer faktiskt några dagar till innan vi får besök igen. Jag tänkte därför passa på att vara lite slö och inte laga så mycket mat utan istället göra över med de rester som vi har i kylen och frysen. Någon mer glasstårta blir det dock inte för min del. Jag älskar visserligen chokladglass men jag har väldigt svårt för glass som innehåller chokladbitar och marshmallows, så denna variant är därför ingen favorit hos mig. Den tårta som är över får vara kvar i frysen tills nästa gång som vi får fikagäster, om maken kan låta bli att käka upp den innan dess vill säga. 

Glasstårta med vit choklad och marshmallows
blir en tårta à ca 24 cm i diameter
2 dl kakao
2 dl strösocker
2 dl vatten
5 dl vispgrädde
150 g minimarshmallows
150 g grovt hackad vit choklad eller vita chokladknappar

Gör så här: 
Vispa ihop kakaon med sockret och vattnet i en kastrull. Låt det koka upp under omrörning och sedan småkoka på svag värme, under fortsatt omrörning, i ca 7 - 8 minuter. Det ska bli en tjock och glansig chokladsås. Häll såsen i en skål och låt den kallna helt i kylen. 

Spänn fast ett bakplåtspapper i botten av en springform, à ca 24 cm i diameter. Klä även insidan av formen genom att klippa till bitar av papperet och ställa dem längs med kanterna. Vispa grädden hårt. Blanda ner chokladsåsen, lite i taget, och rör om så att allt blir väl blandat. Vänd ner marshmallowsen och chokladen. Fördela smeten i formen. Täck sedan formen med plastfolie och ställ den i frysen i minst 6 timmar (jag gjorde min tårta två dagar innan den skulle serveras).  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.