fredag 27 december 2019

Kall sås med smak av bearnaise




Här kommer det utlovade receptet på den kalla sås, med smak av bearnaise, som jag nämnde i gårdagens inlägg. Receptet kommer från början från den mycket trevliga bloggen 'Ericas meny' (se här). Ingen i vår familj tycker om den färdiga bearnaisesås som går att köpa i matbutiken, men den här falska lättvarianten tyckte vi var riktigt god. Dessutom var den superenkel att röra ihop. En ny favorit som jag definitivt kommer att göra fler gånger 👍. Nästa gång, som jag gör den goda såsen, kanske jag dock testar att göra den på minifraiche istället, eftersom jag har en tendens att få lite ont i magen av för mycket fett. 

Kall sås med smak av bearnaise
blir ca 2 dl sås
2 dl crème fraiche (jag använde lätt med 15 % fett)
½ - 1 tsk äppelcidervinäger 
½ - 1 krm lökpulver 
2 -3 krm torkad dragon (ha ev. i mer, eller mindre, efter egen smak)
1 krm torkad persilja
ca 1 krm salt
några korn malen vitpeppar

Gör så här: 
Rör ihop alla ingredienser i en skål. Börja med de mindre mängderna och smaka dig sedan fram tills du blir nöjd med resultatet. Täck skålen och ställ den kall i minst 30 minuter innan servering. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.