måndag 10 februari 2020

Potatissoppa med morötter, svampbuljong & paprikapulver


Idag på förmiddagen har jag bakat matbröd. Jag var såpass inne i bakandet att jag nästan glömde bort att lägga ut ett nytt inlägg här på bloggen idag. Som tur är kom jag på det nu när jag satte mig ner för att ta en kopp te. De limpor som jag bakade idag hade faktiskt passat jättebra att servera till den matiga och mustig potatissoppa, med morötter, svampbuljong och paprikapulver, som är dagens inlägg. Soppa och bröd är ofta lite underskattat som måltid, vilket är synd eftersom det är både enkelt och gott. Just denna soppvariant var supergod och mycket mättande. 

Potatissoppa med morötter, svampbuljong och paprikapulver
ca 4 portioner
1 msk smör
2 gula lökar
ca 300 g morötter
1 msk paprikapulver 
ca 1 krm rökt paprikapulver (detta kan uteslutas eller ökas på efter egen smak)
10 dl vatten
2 svampbuljongtärningar
1 tsk torkad timjan
1 lagerblad
750 - 800 g potatis av en fast sort
2 - 2 ½ dl grädde
ev. 2 - 3 msk hackad dill eller persilja
Salt och grovmalen svartpeppar efter smak

Gör så här: 
Skala och finhacka löken. Skala & tärna morötterna. Hetta upp smöret i en gryta. Ha i löken och morötterna och låt dem steka på medelvärme i ca 8 - 10 minuter. Rör om då och då. 

Ha i det vanliga paprikapulvret samt det rökta paprikapulvret och låt det steka med under omrörning i någon minut. Häll i vattnet och smula ner buljongtärningarna. Tillsätt timjan och lagerblad. Låt det koka upp under lock och sedan småkoka i ca 25 - 30 minuter. 

Skala potatisen och skär den i tärningar (ungefär lika stora som morötterna). Ha i dem i grytan. Låt allt koka i ca 10 - 15 minuter, eller tills potatisen är mjuk. Rör ner grädden. Låt den bli varm. Fiska upp lagerbladet och släng det i komposten. Ha ev. i hackad dill eller persilja och smaka av med salt och svartpeppar. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.