onsdag 19 februari 2020

Sirapslimpor i långpannan


Dess mjuka och goda limpor bakade jag förra veckan. Mina limpformar var upptagna med ett annat bröd så jag gräddade degen i en mindre långpanna istället och delade sedan brödet i limpor efter tillagningen. Jag har gjort detta många gånger tidigare och det funkar jättebra. Det är riktigt smidigt sätt att baka både limpor och portionsbröd på, eftersom man inte behöver forma degen utan bara trycker ut hela härligheten i en form. För att få lite mer höjd på bröden använder jag en mindre långpanna med hög kant. Min form mäter ca 23 x 33 x 6 cm. 

Sirapslimpor i långpannan
blir 4 limpor
50 g jäst
8 dl fil
100 g smält smör eller margarin
2 dl mörk sirap
1 msk salt
ca 16 - 18 dl rågsikt + lite extra till utbakningen

Gör så här: 
Smula ner jästen i en degbunke. Häll i filen och rör om tills jästen har lösts upp helt. Tillsätt smöret, sirapen och saltet. Blanda allt väl. Arbeta in rågsikten, lite i taget, tills du får en smidig, klibbfri deg. Ha upp den på en mjölad arbetsyta och knåde den i några minuter. Forma en stor boll av degen och lägg tillbaka den i bunken igen. Täck bunken med ett lock eller med plastfilm och låt den stå i rumstemperatur i ca 4 timmar. 

Lägg två bakplåtspapper lite omlott i en mindre långpanna, à ca 25 x 35 cm, med höga kanter (den form jag använder mäter 25 x 35 x 6 cm). Se till att papperet sticker upp en bra bit ovanför kanterna. 

Lägg degen i formen. Tryck, eller kavla, ut degen så att den blir jämntjock. Nagga hela ytan med en gaffel. Täck degen med en bakduk och låt den jäsa i ca 45 minuter. Värm under tiden upp ugnen till 175 C. 

Sätt in formen på gallret i den nedre delen av ugnen och grädden brödet i ca 60 minuter, eller tills det är 98 C inuti. Ta ut formen och stjälp upp brödet upp och ned på ett brödgaller. Ta loss bakplåtspapperen och släng dem. Vänd sedan på brödet igen och lägg på en bakduk. Låt det kallna helt innan du delar det i 4 lika stora delar.  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.