onsdag 5 februari 2020

Morotsfrallor med kli


Dessa mycket mumsiga morotsfrallor bakade jag häromdagen. Jag hade ingen egentlig plan på vad jag skulle baka, utan gjorde ett "tager vad man haver" bröd. Eftersom vi hade ett överskott av rivna morötter, som riskerade att bli för gamla, fick det bli morotsfrallor. Jag hade i lite kli i degen som ett extra fibertillskott. Frallorna blev verkligen kanonbra. Det spontana receptet är numera inskrivet i min receptpärm så att jag kan baka detta goda bröd fler gånger. 

Morotsfrallor med kli
ca 12 stycken
2 ½ tsk torrjäst
2 dl vatten, 40 C varmt
3/4 dl filmjölk
1 msk olja eller flytande margarin
2 ½ dl fint riven morot
1 msk strösocker
1 tsk salt
3/4 dl vetekli
ca 500 g vetemjöl + lite extra till utbakningen

Gör så här:
Blanda torrjästen med sockret och hälften av mjölet i en degbunke. Låt stå i ca 5 minuter. Tillsätt saltet, vattnet, filen, oljan och morötterna. Blanda väl. Ha i vetekliet och arbeta in resterande vetemjöl tills du får en smidig och klibbfri deg. Ha upp den på en mjölad arbetsyta och knåda den i några minuter. Forma degen till en stor boll och lägg tillbaka den i bunken igen. Täck bunken med ett lock eller med plastfolie och ställ den på en varm plats i ca 60 minuter (jag låt den stå i skåpet över kylen). 

Klä en plåt med bakplåtspapper. Ha upp degen på en mjölad arbetsyta. Dela degen i 2 lika stora delar. Rulla ut dem till tjocka längder, ca 30 cm långa. Dela varje längd i 6 jämnstora, sneda bitar (de ska bli trekantiga) med en kniv eller degskrapa. Lägg bitarna glest på plåten. Täck dem med en bakduk och låt dem stå och jäsa i ca 30 minuter. Värm under tiden upp ugnen till 225 C. 

Sätt in plåten i mitten av ugnen och grädda frallorna i ca 10 - 12 minuter. Ta ut dem ur ugnen. Lossa dem från plåten och låt dem kallna på ett brödgaller under duk. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.