lördag 15 februari 2020

Vegetarisk veckomatsedel v.8 (2020)

Den här helgen blir en lugnt helg. Vi har inget inplanerat, och det ska dessutom vara riktigt busväder med regn och blåst, så vi kommer nog att mest hållas med inomhussysslor. Nu på morgonen tänker jag ägna en stund åt det jag gör just nu, nämligen skriva klart dagens inlägg, som är en ny vegetarisk matsedel inför den kommande veckan. Efter det ska jag börja förbereda middagsmaten.  

Idag blir det lökfria bönbiffar som hamnar på våra tallrikar. Att biffarna blir lökfria beror på att jag har blivit överkänslig mot lök, vilket kanske var väntat eftersom jag tidigare har fått utesluta vitlök ur min kost. Om jag äter det blir jag som skinnflådd i hela munnen. Det är inte alls roligt. Lök är ju något av en smakbärare i många maträtter och ingår i nästan allt.  

Det är minst sagt en utmaning att hitta alternativ och göra om alla recept. Svårast är det att göra lökfria soppor, då det i princip alltid  ingår lök i fond och buljong. Efter mycket letande har jag hittat ett lökfritt buljongpulver som jag har skickat efter i från 'Belly balance'. Jag är dock lite osäker på om jag tål det eftersom det innehåller libbsticka, vilket jag också kan reagera negativt på. Jag får väl göra ett tappert försök, eller chansa, och slurpa i mig lite av buljongen en dag när jag mår toppen. Suck! 

Jag hoppas verkligen att jag inte ska behöva utesluta mer saker ur min kost, för det förtar en del av glädjen med matlagningen och ätandet. Trots att jag själv tar en paus med att använda lök i maten kommer jag att fortsätta att ta med både lök och vitlök i vissa av recepten som jag lägger ut här på bloggen. 

Nu ska jag alldeles strax käka min frukostgröt innan jag sätter igång med dagens övriga sysslor. Ha en riktigt bra dag! 😊

Måndag: Sydafrikansk linsgryta med banan och kokos, serveras med basmatiris, ananaschutney, eller äppelchutney, och färska grönsaker.  


Tisdag: Stekt panerad falsk fisk, serveras med kokt potatis och en kall sås, smaksatt med bostongurka, kapris och örter. Rivna morötter och gröna ärtor är passande tillbehör. 



Onsdag: Någon av familjens favoriträtter eller restfest = laga något gott och spännande av eventuella rester ur kyl och frys.

Torsdag: Kryddig rödbetssoppa med chipotle, serveras förslagsvis med dubbla ostmackor som gräddats i smörgåsjärnet. 


Fredag: Linsburgare serveras i hamburgerbröd, med goda tillbehör som t.ex. dressing, ketchup, sallad, tomater, rödlök och smörgåsgurka. Ha gärna en råkostsallad och ugnsstekt potatis till också. 


Helg: Vegetarisk shepherd´s pie, serveras med en färgglad vitkålssallad


2 kommentarer:

  1. Hur gick det med Belly balance lökfria buljong? jag letar oxå efter en bra som jag tål det övriga i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!,
      det gick bra med det lökfria buljongpulvret från Belly balance. Det innehåller salt, palsternacka, morotsextrakt, tomatpulver, libbsticka, paprikapulver, lagerblad och vitpeppar. Jag tyckte dock att det var väldigt salt, så det var lite svårt att få till rätt smakbalans på maten. Sedan inlägget ovan skrevs har jag testat att äta lite lök igen och det har fungerat ganska bra, så nu kan jag använda vanlig grönsaksbuljong och svampbuljong utan några större problem. Troligtvis berodde min tidigare reaktion på att kroppen vid det tillfället var nedsatt av andra saker som jag inte tål. Om jag blir sämre igen tänker jag testa att göra eget buljongpulver istället, eller blanda ut buljongpulvret från Belly balance med mer örter, tomatpulver och paprikapulver, för att reglera salthalten. Hoppas du fick svar på din fråga.
      Mvh Tove

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.