måndag 9 november 2020

En variant av chipotle i adobosås


När jag fick en stund över nu i helgen passade jag på att ta jag hand om några torkade chipotlechilis, som jag skickade efter för ett tag sedan. Jag vill nämligen testa några recept innehållande chipotle i adobosås, men jag har inte kunnat hitta färdiga chipotle i adobosås i någon av de matbutiker som vi har i närheten. Jag blev därför tvungen att fixa egna. Mina kulinariska planer får dock vänta en stund till, eftersom jag vill låta chilin stå och dra i några dagar innan jag använder den. 

Receptet nedan är min version av ett recept från grillguiden.se (se här)

Chipotlechili i adobosås
6 torkade chipotlechilis (finns att köpa på nätet, jag köpte mina från Borgeby kryddgård)
2 dl vatten
2 msk äppelcidervinäger
2 msk tomatpuré
ev. ½ liten gul lök, skalad och skivad (jag hade inte i någon lök)
1 krm salt

Gör så här: 
Skölj av chilifrukterna under rinnande kallt vatten. Ta bort stjälkarna och släng dem i komposten. Blanda sedan chilin med övriga ingredienser i en kastrull. Låt det koka upp under lock. Sänk sedan värmen under kastrullen så att det bara småkokar. Låt chilin puttra på svag värme i ca 90 minuter, eller tills den är riktigt mjuk. Späd ev. med lite mer vatten om det kokar torrt. Lägg alltihop i en väl rengjord burk och sätt på ett tätt lock. Förvara burken i kylen (hållbarhet ca 2 veckor). 
Alternativt: lägg chilin två och två i tre små burkar och fördela vätskan i burkarna. Sätt på tätt lock och förvara burkarna i frysen (hållbarhet ca 6 månader). 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.