lördag 21 november 2020

Vegetarisk veckomatsedel v.48 (2020)

 

Idag är jag galet trött och känner inte för att göra något annat än att lägga mig på soffan och vila, men det ska jag naturligtvis inte göra utan jag ska alldeles strax gå ut i köket och börja förbereda lunchmaten. Jag och maken ska käka rester från gårdagen, men jag ska laga mat till våra barn, samt deras respektive och vänner, som kommer hit lite senare idag. Vi kommer nog tyvärr inte att kunna träffa dem, eftersom vädret inte inbjuder till att vara utomhus någon längre stund och vi träffas inte inomhus på grund av riskerna med corona. Förhoppningsvis klarnar det på framåt eftermiddagen så att vi åtminstone kan träffas en stund här nere på gården. 

Jag hoppas att det blir bättre väder nästa helg, då det är första advent, så att vi kan träffas och ta en utomhusfika. Det blir en annorlunda jul i år, eftersom vi inte kommer att träffas inomhus, men vi gör allt för att den ändå ska bli så bra som möjligt. I slutet av nästa vecka ska jag ta fram julsakerna och baka saffransbullar för att få till lite härlig julstämning. I dagens inlägg, som är en vegetarisk matsedel för en kommande veckan, är det en underbart god och krämig sås innehållande julmust som får stå för julkänslan. 

Ha en riktigt trevlig helg! 😊

Du kommer till recepten genom att klicka på den kursiva texten. 

Måndag: Vitkålsgratäng med chilisås serveras med stekt bönkorv och ev. kokt potatis eller bröd

Tisdag: Indisk rotfruktsgryta med kikärtor serveras med basmatiris och en klick chutney

Onsdag: Valfri favoriträtt eller restfest = laga något gott och spännande av eventuella rester ur kyl och frys

Torsdag: Morotssoppa med paprikapulver, tomat och örter serveras med en god limpa

Fredag: Focacciapizza med grönkål serveras med pizzasallad

Helg: Bönbiffar, ugnstekt potatis och julmustsås serveras med råkost och en klick vinbärsgelé


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.