torsdag 19 november 2020

Het bönsoppa med chipotle


Idag blåser det rejält här i Vadstena, dessutom regnar det, så jag kommer nog att hålla mig inne. Jag kanske drar på mig regnstället lite senare under dagen och går ner till sjön, för det kan vara en ganska häftig upplevelse att vara där nere när det blåser. 

Dagens recept är, passande nog en ruggig dag som denna, en het bönsoppa i vilken jag fick användning för lite av den chipotlechili som jag kokade in för ett tag sedan. Soppan blev smakrik, matig och god. Jag tror att originalreceptet kommer från food.com, men jag är osäker eftersom jag tyvärr inte har antecknat detta i min receptpärm. 

Bönsoppa med chipotle
ca 4 portioner
1 msk olivolja
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
150 g morötter
4 msk tomatpuré
12 dl vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
1 - 2 chipotle i adobosås (se här)
1 ½ tsk malen spiskummin
2 tsk paprikapulver
300 g potatis, av en fast sort
400 - 450 g kokta kidneybönor (se här) alternativt 2 tetror eller normalstora plåtburkar med konserverade kidneybönor (avrunna och avsköljda)
1 rostad paprika à ca 150 - 200 g
1 liten burk majskorn, à ca 150 g 
1 - 2 tsk torkad oregano (gärna mexikansk oregano, vilken har en lätt citruston)
salt och grovmalen svartpeppar efter smak
ev. 1 tsk äppelcidervinäger

Gör så här: 
Skala och finhacka löken och vitlöken. Skala morötterna och skär dem i små tärningar. Hetta upp oljan i en stor gryta. Ha i löken och morötterna och låt dem steka på medelvärme i ca 10 minuter. Rör om då och då. Tillsätt tomatpurén och vitlöken. Låt allt steka under omrörning i ytterligare ca 2 - 3 minuter. Häll i vattnet och smula ner buljongtärningarna. Finhacka chipotlen och tillsätt den samt spiskummin och paprikapulver. Låt det koka upp under lock. Sänk sedan värmen under grytan så att soppan bara småkokar. Låt den puttra på svag värme i ca 35 - 40 minuter. Skala potatisen och skär den i små tärningar. Ha i dem samt bönorna i grytan. Låt soppan koka i ytterligare ca 10 - 15 minuter, eller tills potatisen, och morötterna, mjuknat. Grovhacka paprikan och ha i den i grytan. Häll av majskornen och ha i även dem i grytan. Låt soppan småkoka i ca 5 minuter. Tillsätt oreganon och smaka av med salt och svartpeppar. Ha ev. i äppelcidervinäger. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.