onsdag 12 augusti 2020

Enchiladas med keso och jalapeno


De senaste dagarna har jag varit ute så mycket så att jag faktiskt helt glömt bort att blogga. Idag tog jag mig i kragen och satte mig en stund framför datorn. Jag ska dock snart ner till sjön igen. Dagens recept är underbart goda enchiladas med keso och jalapeno. De smaskiga, fyllda, rullarna är en stor favorit här hemma. Det är en maträtt som är enkelt att laga till, vilket är ett extra plus nu när man hellre gör andra, roligare, saker än att stå vid spisen. Ha en fortsatt trevlig dag! 😊

Enchiladas med keso och jalapeno
ca 4 portioner
8 mellanstora tortillabröd
lite matfett till att smöra formen med
2 - 3 dl riven ost t.ex. gouda eller liknande
Fyllning: 
500 g keso
2 - 3 msk hackad inlagd jalapeno
2 - 3 dl riven lagrad ost
Sås:
1 ½ dl vatten
4 msk tacosås
2 msk tomatpuré
½ grönsaksbuljongtärning
1 tsk torkad oregano
2 dl crème fraiche
salt efter tycke och smak
Till servering: 
Färska grönsaker efter tycke och smak, majskorn, tacosås, jalapeno, nachochips och mexikanskt böndipp (se här)

Gör så här:
Värm upp ugnen till 200 C och smöra en ugnsfast form med lite matfett (min form rymmer ca 2 liter och mäter 18 x 30 cm). 

Rör ihop alla ingredienser till fyllningen i en bunke och ställ undan den så länge. 

Gör sedan såsen. Blanda vattnet, tacosåsen, tomatpurén, buljongtärningen och oreganon i en kastrull. Låt det koka upp under omrörning och sedan småkoka på svag värme i 3 - 4 minuter. Tillsätt crème fraichen och blanda allt väl. Smaka av. 

Fördela fyllningen i en sträng på mitten av tortillabröden (ca 3 - 4 msk fyllning per bröd). Rulla ihop bröden och lägg dem tätt i formen. Häll på såsen, se till så att den även kommer ner mellan bröden. Strö på den rivna osten. Sätt in formen i mitten av ugnen och grädda i ca 20 - 25 minuter. Ta ut formen och låt den gärna stå i några minuter innan servering. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.