onsdag 19 augusti 2020

Steakmix


Det mesta av gårdagen spenderade jag nere vid sjön. Det fick därför bli rester till mat. Maken fick pasta med zucchinifräs i sin matlåda, och jag käkade en toast och en blandad grönsakstallrik. Idag ska jag dock laga mat. Vår äldsta dotter och hennes sambo kommer nämligen hit för att käka lunch och bada. Jag tänkte bjuda dem på något gott med zucchini, men det receptet får ni en annan dag. 

Dagens recept är en mycket användbar, hemmagjord, kryddmix. Idén kommer från ett liknande recept som jag hittade på bloggen 'Mom on timeout' (se här).  I min version ingår det inget vitlökspulver, eftersom jag är överkänslig mot detta, men du kan tillsätta 1 tsk vitlökspulver om du vill. 

Steakmix
3 msk anchochilipeppar (kan bytas ut mot vanlig chilipeppar)
2 msk malen spiskummin
1 msk torkad timjan
1 msk torkad oregano
2 tsk lökpulver
1 tsk grovmalen svartpeppar

Gör så här: 
Blanda alla ingredienser i en skål. Förvara sedan den färdiga kryddmixen i en kryddburk, eller liknande, med tätt lock. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.