onsdag 26 augusti 2020

Vegetarisk pastasås med zucchini och kikärtor

 

Dagens recept innehåller även det zucchini. Inte så konstigt kanske med tanke på att vi för tillfället skördar mycket zucchini på vår odlingslott. Det är tur att det går att laga så mycket olika sorters mat av den grönsaken. Denna gång fick den bli en av huvudingredienserna i en enkel pastasås med kikärtor. Originalreceptet kommer från bloggen 'Easy cheesy vegetarian' (se här). Jag har dock anpassat det receptet efter egen smak. Tyvärr gjorde jag ett stort misstag när jag använde konserverade kikärtor istället för hemkokta. Det är nämligen så att jag har mycket svårt för bismaken från konserverade baljväxter (jag tycker att smaken påminner om lukten från våtfoder till katter), och just kikärtor är den sort som har mest bismak, enligt mig. Nästa gång, som jag gör den här såsen, ska jag därför använda hemkokta kikärtor. Eller så utesluter jag kikärtorna helt och har i mer zucchini istället, för såsen var väldigt god innan kikärtorna kom i så den förtjänar verkligen en chans till upprättelse.  

Pastasås med zucchini och kikärtor
ca 4 portioner
1 msk olivolja
1 finhackad gul lök
200 g skivade champinjoner, färska eller frysta
100 g grovt riven morot
400 g tärnad zucchini (ca 1 normalstor)
1 msk tomatpuré
1 tsk grillkrydda, köpt eller hemmagjord (se här)
1 -2 krm grovmalen svartpeppar
½ tsk torkad timjan
½ tsk torkad oregano
½ tsk torkad basilika
1 msk balsamvinäger
1 tsk strösocker
500 g passerade tomater
1 tsk sambal oelek (kan uteslutas)
1 svampbuljongtärning
1 lagerblad
ca 200 - 250 g grovt hackade kokta kikärtor (se här) alternativt 1 tetra eller normalstor plåtburk med konserverade kikärtor (avhällda, avsköljda och grovt hackade)
ev. 1 dl vatten
Salt efter smak
Till servering: 
Kokt pasta och ev. lite riven lagrad ost, eller smulad fetaost

Gör så här: 
Stek svampen i en stor stekpanna, utan fett, tills vätskan som svampen ger ifrån sig har dunstat. Tillsätt oljan och löken. Låt det steka på medelvärme i ca 5 minuter. Tillsätt morötterna och låt dem steka med i ca 5 minuter. Ha i zucchinin och låt allt steka, på ganska hög värme, i ytterligare ca 10 minuter. Tillsätt tomatpurén, grillkryddan svartpepparn och örterna. Låt allt steka, under omrörning, i ca 1 minut. 

Tillsätt balsamvinägern och sockret. Låt det koka in. Häll i tomaterna och smula i buljongtärningen. Ha i sambal oelek och lagerbladet. Låt såsen koka upp under lock. Sänk sedan värmen under stekpannan så att såsen bara småkokar. Låt den puttra på svag värme i ca 10 minuter. Rör ner de hackade kikärtorna och låt såsen koka i ytterligare ca 10 minuter. Späd ev. med vattnet om du tycker såsen blir för tjock. Smaka av med salt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.