lördag 15 augusti 2020

Ättiksgurka

 

Häromdagen fick vi några västeråsgurkor av en av våra odlingsgrannar. Jag har aldrig gjort egen ättiksgurka tidigare, eftersom jag inte tycker att den blir godare än den köpta, men denna variant blev faktiskt riktigt god. Jag letade på nätet efter recept och valet föll på ett recept från 'Tasteline' (se här). Jag gjorde dock några ändringar i det receptet. Jag hade inga dillkronor så jag ersatte dem med dillfrön och jag hade även i lite senapsfrön. I originalreceptet kokas inte lagen innan den hälls på gurkorna, men jag kokade den för att vara säker på att sockret och saltet lösts upp ordentligt. 

Tillägg: Jag tycker att dessa gurkor blev lite för salta för min smak, så nästa gång ska jag minska saltmängden till hälften i receptet. 

Ättiskgurka
1 Kg färska inläggningsgurkor (brukar kallas västeråsgurka)
Lag: 
1, 25 dl vatten
1, 25 dl ättikssprit (12 %)
0, 5 dl salt
2 , 25 dl strösocker
2 tsk hela, gula senapsfrön
1 msk dillfrön

Gör så här: 
Rengör gurkorna. Skiva dem tunt och lägg dem i väl rengjorda glasburkar (skölj gärna burkarna med hett vatten och atamon). Blanda alla ingredienser till lagen i en kastrull. Låt det koka upp och rör om tills sockret och saltet lösts upp helt. Häll lagen på gurkorna. Skruva på locket och ställ burken kallt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.