måndag 28 september 2020

Rotfruktssoppa med rökig smak


Nu när det är skördetid finns det gott om billiga rotfrukter i matbutikerna. Jag köpte kålrötter och morötter förra veckan som jag sedan använde i en rotfruktssoppa. Mitt mål var att efterlikna en rotfruktssoppa som jag brukade göra när vi käkade kött. I den soppan brukade jag ha i rökt skinka, kassler eller korv. I min vegetariska variant hade jag istället i lite liquid smoke för att få den rökta smaken. Vegovarianten blev jättegod! Vi käkade den matiga soppan med en mustig limpa. Mums! 😋

Tips! Vill du ha lite variation på soppan går det att minska på mängden morot och kålrot i receptet och ha i andra rotfrukter som t.ex. palsternacka och rotselleri. 

Rotfruktssoppa med rökig smak
ca 4 portioner
12 ½ dl vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
3 lagerblad
10 hela kryddpepparkorn
1 tsk torkad timjan
2 gula lökar
400 g morötter
400 g kålrot
400 g potatis av en fast sort
1 - 2 krm liquid smoke (ta mer om du vill ha ännu mer rökt smak)
Salt och grovmalen svartpeppar efter tycke och smak

Gör så här: 
Blanda vattnet med buljongtärningarna, lagerbladen, kryddpepparn och timjan i en stor gryta. Skala och grovhacka löken. Ha i den i grytan. Skala morötterna och kålroten. Skär dem i jämnstora tärningar. Ha i dem i grytan. Tillsätt liquid smoke. Blanda allt och låt det koka upp. Sänk sedan värme under grytan så att soppan bara småkokar. Låt den puttra på svag värme i ca 30 - 40 minuter, tills rotfrukterna nästan är helt mjuka. 

Skala och tärna potatisen. Ha i den i grytan och låt soppan puttra i ytterligare ca 10 - 15 min. Smaka av med salt och svartpeppar. Ha ev. i lite mer liquid smoke om du tycker att det behövs. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.