torsdag 3 september 2020

Rödbetsburgare med bönor

 

Vi har ganska mycket rödbetor kvar att skörda på odlingslotten. De har tyvärr växt lite ojämnt i år. Jag sådde samma sorts betor som vi brukar ha, en avlång variant, men i år har de en tendens att bli mer runda än långa. Den enda skillnad som jag kan komma på är att jag köpte frö från en annan leverantör mot vad jag brukar göra, så nästa år ska jag köpa dem från den leverantör som jag köpt från tidigare.  

Häromdagen skördade vi några små betor. De fick sedan bli huvudingrediensen i dessa saftiga rödbetsburgare. Originalreceptet kommer från ica.se (se här). Jag har dock gjort några små ändringar i det receptet för att anpassa burgarna till vår smak. Till burgarna hade vi bröd, dressing, ketchup, smörgåsgurka, ugnsstekt klyftpotatis samt en rejäl hög med råkost. Jag hade gärna haft lite sallad och tomat på burgaren också, men det hade vi inte hemma. Det gjorde dock inget för det var supergott som det var 😋.

Rödbetsburgare med bönor
blir 6 stora eller 8 mindre burgare
500 g färska rödbetor
ca 200 - 250 g kokta svarta bönor (se här) alternativt 1 tetra eller 1 normalstor plåtburk konserverade svarta bönor (avhällda och avsköljda)
1 ägg
1 tsk lökpulver
2 - 3 tsk steakmix (se här) alternativt någon form av grillkrydda eller cajunkrydda (minsk ev. på saltet om kryddan innehåller mycket salt)
2 krm grovmalen svartpeppar
1 tsk salt
2 msk majsena majsstärkelse
ca 1 dl ströbröd
matolja till stekning
ev. lite ost att toppa burgarna med (jag hade på riven lagrad ost)

Gör så här:
Skala och finriv rödbetorna. Ta lite av det rivna i taget och pressa ur så mycket av vätskan som möjligt med hjälp av händerna (Tips! jag använder en potatispress). Lägg rödbetorna i en bunke och ställ undan dem så länge. 

Mixa bönorna lite grovt. Blanda dem sedan med ägget, kryddorna och saltet. Tillsätt rödbetorna, majsstärkelsen och ströbrödet. Blanda allt väl. Det kan först verka som om smeten blir för torr men den kommer att bli blötare när den har stått ett tag. Ställ smeten kallt i minst 15 minuter. 

Dela smeten i 6 - 8 lika stora delar och forma burgare. Stek dem på medelhög värme, i lite olja, i ca 5 - 6 minuter per sida. Toppa ev. varje burgare med lite ost, och låt den smälta. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.