måndag 21 september 2020

Het zucchinigryta med berbere och kokos

 

Denna heta zucchinigryta, med berbere och kokos, är årets sista recept innehållande vår hemodlade zucchini. Jag ska nämligen ta bort plantorna nu under veckan eftersom de inte längre producerar särskilt mycket. De har dessutom fått mjöldagg, vilket gör att de ser väldigt risiga ut. Jag brukar se fram emot att avsluta zucchiniskörden, men i år känns det nästan lite vemodigt för jag har faktiskt inte hunnit trötta helt på att käka zucchini ännu. Det beror på att jag i år har använt det mesta av skörden till att koka squashröra (se här), så jag har inte använt så många zucchinifrukter i den övriga matlagningen. Fördelarna med detta är att vi nu har fullt med smarrig squashröra i matkällaren och att jag, istället för att känna att jag aldrig mer vill se en zucchini, kommer att längta efter att odla, och skörda, zucchini igen nästa år. 

Het zucchinigryta med berbere och kokos
ca 4 - 6 portioner
1 msk rapsolja
ca 800 - 900 g zucchini
100 - 150 g strimlad purjolök
1 vitlöksklyfta
2 tsk berberekrydda (se här)
2 msk tomatpuré
1 msk schalottenlöksfond eller grönsaksfond
400 ml kokosmjölk (motsvarar en normalstor konservburk)
salt efter smak
Till servering: 
Basmatiris och äppelchutney

Gör så här: 
Skala och finhacka vitlöken. Skölj av och ansa zucchinin. Skär zucchinin i små tärningar. Hetta upp oljan i en stor stekpanna. Ha i zucchinin. Låt den steka på hög värme i ca 7 - 8 minuter. Vänd runt den någon gång under tiden. Ha i purjolöken och låt allt steka på medelvärme i ytterligare ca 6 - 7 minuter. Tillsätt vitlöken, berberekryddan och tomatpurén. Låt allt steka i ytterligare någon minut. Tillsätt fonden och kokosmjölken. Låt allt koka ihop i några minuter. Smaka av med salt. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.