måndag 22 juni 2020

Grönkålschips


Vår grönkål växer så det knakar. Vi har skördat jättemycket de senaste tre veckorna. Jag sådde fröna i mars och har sedan haft dem täckta med fiberduk hela tiden. Den sort som vi odlar i år heter 'Dwarf Green Curled'. Plantorna blir inte så höga men bladen blir väldigt stora. Förra veckan plockade jag en kasse och testade att göra grönkålschips. Det blev kanonbra! Originalreceptet kommer från zeta.nu (se här). Jag gjorde dock på ett lite annorlunda sätt än vad som stod angivet i det receptet. 

Grönkålschips
300 g grönkålsblad, sköljda och repade 
2 - 3 msk olivolja
salt efter smak

Gör så här: 
Värm upp ugnen till 150 C över och undervärme eller 125 C varmluft. Klä två tiill tre plåtar med bakplåtspapper. Fördela oljan på papperen. Bred ut oljan jämnt med handen eller en bit hushållspapper. Fördela bladen på plåtarna. Lägg dem glest i ett lager. Sätt in plåtarna i ugnen och grädda i ca 30 - 35 minuter. Kolla till dem då och då så att de inte blir brända. Vänd bladen efter halva tiden. Chipsen är klara när de är frasiga och torra. Jag lät mina plåtar med chips stå kvar i avstängd ugn med luckan på glänt en stund. Ha på salt och vänd runt chipsen lite försiktigt. Förvara dem torrt i en plastpåse eller i en burk med tätt lock. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.