onsdag 3 juni 2020

Potatistårta med soltorkade tomater och örter


Idag har jag och maken varit gifta i 25 år, och firar således silverbröllop. Det blir inget stort firande direkt, utan vi tänkte bara käka lite extra god mat och kanske något lite onyttigt, typ chips (till maken) och glass (till mig), till kvällen. Jag har inte bestämt vad jag ska laga för god mat och bjuda min älskade make på. Det kanske blir en repris på denna delikata potatistårta, som vi käkade för ett tag sedan. Jag har gjort potatistårta förut (det receptet hittar du här), och det blev en stor succé. Denna gång smaksatte jag smeten med soltorkade tomater och örter. Det blev supergott! Vi käkade tårtan med marinerade bönor och råkost. Det blev en riktigt smarrig måltidskombination, som jag mer än gärna äter fler gånger.  

Potatistårta
ca 4- 6 portioner
800 g potatis av en mjölig sort
1 liten finhackad gul lök
2 dl crème fraiche (jag använde lättvarianten med 15 % fett)
3 ägg
3 dl riven vällagrad ost t.ex. prästost eller västerbotten
ca ½ dl finhackade, och väl avrunna, marinerade soltorkade tomater
1 tsk torkad oregano
½ tsk torkad timjan
2 - 3 msk hackad basilika, färsk eller fryst
3/4 tsk salt
2 krm grovmalen svartpeppar
lite smör till att smöra formen med

Gör så här: 
Värm upp ugnen till 200 C och spänn fast ett bakplåtspapper i botten på en springform, à ca 24 cm i diameter. Smörj insidan av formens kanter med lite matfett.

Rör ihop crème fraichen med äggen, osten, löken, tomaterna, örterna, saltet och pepparn i en bunke. Skala potatisen. Grovriv den och ha i den i bunken. Blanda allt väl. Häll blandningen i formen och jämna till ytan. Sätt in formen på gallret i den nedre delen av ugnen. Placera gärna en tom plåt i botten av ugnen utifall att formen skulle läcka. Grädda potatistårtan i ca 60 minuter. Ta ut formen och låt den stå en stund innan servering (tårtan går att servera varm, ljummen eller kall). Lossa formen och skär potatistårtan i bitar.    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.