torsdag 28 januari 2021

Het kålsoppa med kokos och curry

 

Innan jul hade vi köpt ett rödkålshuvud som jag hade tänkt att använda i någon kulinarisk läckerhet till julbordet. Tyvärr blev det inte riktigt som jag hade planerat, så när julen var över stod jag där med ett rödkålshuvud som jag inte riktigt visste vad jag skulle göra med. Lite av den stackars överblivna kålen använde jag i en mycket mumsig, tacokryddad kålsoppa (se här), resten av kålhuvudet grovhackade jag och frös in. Häromdagen använde jag en del av den frysta kålen i ytterligare en smarrig soppa, denna gång en het kålsoppa med bland annat kokos och curry. Jag var lite orolig över att att den frysta kålen skulle bli väldigt sladdrig, men det blev den inte utan den behöll faktiskt formen riktigt bra. 

Het kålsoppa med kokos och curry
ca 4 portioner
1 msk rapsolja
2 gula lökar
1 vitlöksklyfta
200 - 250 g morötter
1 msk vanligt gult currypulver, antingen köpt eller hemmagjort (se här)
2 msk tomatpuré
1 finhackad chilifrukt
1 - 2 tsk fint riven färsk ingefära
1 burk, à ca 400 ml, kokosmjölk
ca 8 dl vatten
2 svampbuljongtärningar eller grönsaksbuljongtärningar
2 - 3 torkade limeblad (kan uteslutas)
ca 600 g grovt hackad rödkål eller vitkål
salt efter smak

Gör så här: 
Skala och finhacka löken och vitlöken. Skala morötterna och skär dem i små tärningar. Hetta upp oljan i en gryta. Ha i löken och morötterna låt dem steka på medelvärme i ca 10 minuter. Tillsätt vitlöken, curryn, tomatpurén, chilin och ingefäran. Låt allt steka under omröring i ca 1 minut. Häll i kokosmjölken och vattnet (Tips! använd den tomma burken som mått, 1 burk = 4 dl). Smula ner buljongtärningarna och tillsätt limebladen och kålen. Rör om. Låt soppan koka upp under lock. Sänk sedan värmen under grytan så att soppan bara småkokar. Låt den puttra på svag värme i ca 40 minuter, eller tills kålen och morötterna är så mjuka som du vill ha dem. Rör om några gånger under tiden. Smaka av soppan med salt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.