torsdag 29 april 2021

Bönbiffar med dill och paprika

 

Här kommer receptet på biffarna som vi åt tillsammans med den ungerska potatisgratäng som ni fick recept på för några dagar sedan (se här). Jag smaksatte biffarna med hackad dill, men du kan byta ut den mot t.ex. persilja, oregano eller timjan om du föredrar det. De sistnämnda örterna kan dock bli lite dominanta i smaken. Jag rekommenderar därför att du tar en mindre mängd av dem än den mängd som står angiven i receptet. En matsked färsk timjan eller oregano kanske kan vara lagom, annars kan du ta en tesked torkade örter istället. 

Bönbiffar med dill och paprika
blir ca 12 - 18 biffar beroende på storlek (jag gjorde 18 stycken små biffar)
400g kokta svarta bönor eller kidneybönor  (se recept här)
1 liten gul lök, skalad och grovt riven
1 msk grönsaksfond eller liknande vegetarisk fond
1 msk tomatpuré
1 tsk kinesisk soja (jag använder mrs Cheng´s)
2 - 3 msk finhackad dill
1 - 2 msk paprikapulver (jag hade i ca 2 msk)
ca ½ tsk salt
2 ägg
2 msk potatismjöl
ca 2 dl ströbröd
Olivolja till stekning

Gör så här: 
Mixa alla ingredienserna till en ganska grov smet. Ställ smeten i kylen i minst 30 minuter (den kan stå över natten). Blöt händerna i kallt vatten. Ta lite smet i handen och forma den till en rund biff. Upprepa detta tills smeten är slut. 

Hetta upp lite olivolja i stekpannan. Stek biffarna på medelvärme i ca 3-4 minuter per sida. De är färdiga när de känns lite stumma när du trycker i mitten på dem. Håll dem varma tills de ska serveras. Biffarna går bra att frysa.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.