onsdag 7 juni 2017

Dags för en trädgårdsuppdatering


Jag tyckte att det var dags att ge er en ny trädgårdsuppdatering. Den här våren hade vi tänkt att ta det lugnt och inte sätta igång med några större trädgårdsprojekt, men så blev det inte riktigt. Flera av våra barrväxter, bland annat två stora thujahäckar, torkade och dog så vi blev tvungna att gräva upp dem 😒. Det medförde att vi fick göra om en hel del i rabatterna. Den ena häcken ersatte vi med ett plank. Mot planket planterade jag olika sorters klätterväxter. Vi fick fylla på med perenner också, eftersom rabatten blev mycket djupare när häcken försvann. Jag tror att det kommer att bli kanonbra så småningom när allt har växt till sig. 



Den andra thujahäcken, som torkade bort, var planterad mot vår ena granne (häcken syns längst till vänster i bilden nedan). Våra hus ligger ganska tätt så det har varit skönt att ha en uppvuxen häck där för att på så sätt få det lite mer privat och slippa insyn. Den borttagna thujahäcken har vi ersatt med en ny. Den nya häcken är bara drygt en och en halv meter hög, så det är stor skillnad mot förut då den gamla häcken var lite över två meter hög. Det känns väldigt konstigt att helt plötsligt se rakt in till grannen, men vi vänjer oss väl snart. 

Förra året var det lummigt och avskilt mellan husen  med hjälp av den höga thujahäcken

I år är det inte riktigt lika avskilt längre. Den nya häcken är knappt högre än våra strutbräken. 

Förutom häckarna så har vi också tagit bort en stor thuja och några sjuka höstanemoner i en av våra andra rabatter. Nu har jag ersatt dem med nya växter. Det ska bli spännande att se om slutresultatet blir lika bra som det såg ut i mina tankar. Än så länge ser de nya växterna små och futtiga ut, men de växer snart till sig. Jag kan tänka mig att det kommer att se fint och frodigt ut redan nästa år. Mot det lilla planket hade jag tänkt att plantera en klätterros som heter 'Valdemar', men jag fick inte tag i den rosen så det fick bli ytterligare ett exemplar av den underbara engelska rosen 'Constance Spry' istället. 

Så här såg det ut innan vi tog bort thujan och höstanemonerna

Så här ser det ut på samma plats just nu

Förra året, på sensommaren, utökade vi den befintliga rabatten som ligger ut mot gatan. För att kunna fylla den ny delen av rabatten, utan att det skulle kosta en förmögenhet, så delade jag på några av de perenner vi redan hade. De omplanterade växterna har tagit sig jättebra och växer så det knakar. Vi flyttade även dit ett ganska stort plommonträd. Det var på gränsen till att vara för stort för att klara en flytt, men det har klarat sig förvånansvärt bra. Nu väntar jag bara på att trädet ska börja ge frukt, så att vi får lite goda plommon att smaska på.  

Vy över rabatten mot gatan 2016


Samma rabatt 2017. Rabatten är nu betydligt djupare

Jag hoppas verkligen att alla oförutsedda projekt är slut för i år. Visst är det kul att förändra och göra om i trädgården, men det är inte särskilt roligt att behöva gräva upp och göra om sådant som man är ganska nöjd med och som man inte har tänkt förändra. Nu gäller det bara att ta väl hand om alla nyplanterade och omplanterade växter så att de trivs och frodas. Det kommer att ta ett par år innan de omgjorda rabatterna är som jag vill att de ska vara, men jag är övertygad om att även de påtvingade förändringarna kommer att bli bra till slut. Det krävs bara lite tålamod. Under tiden får jag drömma och fantisera om hur tjusigt det kommer att se ut när allt är uppväxt och klart. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.