fredag 16 juni 2017

Kikärtsbiffar med garam masala och soltorkade tomater


Dessa kikärtsbiffar blev fantastiskt goda. Idén till smaksättningen kommer från ett recept på kikärtsbiffar som finns i 'Hemmets Journals matkalender 2015'. Jag använde dock mitt eget välbeprövade recept till själva biffarna, eftersom jag vet att de har en bra konsistens och håller ihop bra vid stekningen. Vi serverade biffarna med ugnsstekt potatis och en kall sås med fetaost och gräslök (se här). Det var visserligen jättegott, men jag tror att det hade varit ännu godare om vi hade haft kall sås med mynta till istället (se här). Det tänker jag testa nästa gång. 

Kikärtsbiffar med garam masala och soltorkade tomater
5 - 6 portioner
400 g kokta kikärtor (se här) alternativt 2 tetra eller 2 normalstora burkar med konserverade kikärtor
2 ägg
2 msk potatismjöl
ca 1 ½ dl ströbröd
1 vitlöksklyfta
1 liten gul lök
1 msk grönsaksfond
3 msk hackade marinerade soltorkade tomater, väl avrunna
3 tsk garam masala
ca ½ tsk salt

Gör så här: 
Till detta recept använder jag en matberedare, men om du saknar en sådan går det att använda en stavmixer eller en gaffel och blanda smeten i en bunke istället. 

Lägg kikärtorna i en matberedare med knivarna monterade (häll av konserverade kikärtor och skölj dem under rinnande kallt vatten först). Skala löken och vitlöken. Riv löken på den grova sidan av rivjärnet. Ha i det rivna i matberedaren. Pressa ner vitlöken. Tillsätt resten av ingredienserna och mixa ihop allt till en smet. Hur grov smeten ska vara bestämmer du själv genom hur länge du mixar den. Jag föredrar en hyfsat slät smet. Ställ smeten kallt i minst 30 minuter (jag brukar låta min stå över natten). Forma biffar. Stek dem i rapsolja några minuter per sida. Biffarna går att frysa färdigstekta. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.