fredag 2 juni 2017

Falsk kalvdans


När jag växte upp fick vi ibland råmjölk av en mjölkbonde som vi kände (råmjölk kallas den extra proteinrika mjölk som kon producerar direkt efter att den har kalvat). Av råmjölken lagade mamma kalvdans som vi sedan käkade med en klick jordgubbssylt. Jag minns att jag tyckte att det var väldigt gott. För ett tag sedan blev jag lite sugen på att laga till en kalvdans, men jag vill inte använda råmjölk (jag tycker att kalven behöver råmjölken bättre än vad jag gör). Därför gjorde jag en falsk kalvdans istället med ägg och mjölkpulver. Receptet hittade jag i 'Vår kokbok'. Jag minskade något på sockermängden och hade i lite malen kardemumma. Den färdiga kalvdansen käkade jag sedan med den obligatoriska syltklicken. Det var gott men inte så gott som jag tyckte när jag var liten, så det är nog inget som jag kommer att göra speciellt ofta i framtiden, men det var kul att testa i alla fall. 

Falsk kalvdans
4 portioner
7 dl standardmjölk
2 ½ dl mjölkpulver
2 ägg
1 msk socker
1 krm salt
ev. ½ tsk malen kardemumma
lite smör till formen

Gör så här: 
Koka upp mjölken i en gryta och låt den sedan svalna. Värm under tiden upp ugnen till 175 C och smörj en ugnsfast form, à ca 2 liter, med lite smör. Blanda den avsvalnade mjölken med mjölkpulvret, äggen, sockret och saltet. Ha eventuellt i malen kardemumma. Häll smeten i formen. Grädda i den nedre delen av ugnen i ca 50 minuter eller tills smeten stelnat. Ta ut kalvdansen ur ugnen och låt den svalna. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.