söndag 18 juni 2017

Veckomatsedel v.25


Det börjar märkas att sommaren och semesterledigheten närmar sig. På jobbet har vi fullt upp med att hinna plantera ut alla sommarblommor innan halva arbetsstyrkan går på semester. Själv har jag ingen sommarsemester. Jag tycker det är lika bra att jobba så mycket som möjligt under de sex månader som jag är anställd. Det passar mig perfekt att vara ledig under hösten och vintern istället, eftersom jag oftast är betydligt tröttare då än vad jag är nu under sommaren. 

På fredag är det ju midsommarafton och då är det många i vårt avlånga land som äter sill och potatis. I vår familj har vi aldrig haft den traditionen, eftersom vi inte tycker om sill. Jag gjorde dock en riktigt god aubergine"sill" tidigare i år, så nu blir det sill och potatis till midsommar även i det här hushållet. Förutom aubergine"sill" innehåller den kommande veckans matsedel även flera andra goda och spännande vegetariska maträtter.  

Måndag: Först ut är en enkel och smakrik grekiskinspirerad bönröra med oliver och fetaost. Bönorna är lika goda att äta varma som kalla (jag tycker faktiskt att de är godast kalla). Servera gärna bulgur eller ett ljust bröd till de goda bönorna. 


Tisdag: Veganska röda linsbullar i röd currysås är supergott och enkelt att laga. Servera gärna bullarna med jasminris och en fräsch sallad. 


Onsdag: Någon av familjens favoriträtter eller restfest = laga något gott och spännande av eventuella rester ur kyl och frys.

Torsdag: En matig varm dubbelmacka med ost smakar finfint tillsammans med lite beasås, lättstekt ägg, smörgåsgurka och stekta champinjoner, smaksatta med en smarrig bbq-sås (se här). Servera mackan med en god vitkålssallad eller råkosttallrik. 


Fredag: Idag blir det traditionell midsommarmat i form av aubergine "sill" och kokt potatis samt en klick gräddfil toppad med lite färsk gräslök. Till dessert bjuds det på en gudomligt god vaniljpaj serverad med någon form av jordgubbar. 





Helg: Hemmagjord färsk ravioli, fylld med broccoli och färskost, smakar väldigt bra tillsammans med en mustig tomatsås och färska grönsaker.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.