torsdag 19 mars 2020

Lättbakade rågsiktslimpor, med kross och linfrö, gräddade i långpannan


Igår bakade jag dessa mjuka och goda limpor. Jag behövde stressa av lite efter att ha tagit del av nyheterna och läst om all oro som finns i världen just nu. Jag hade dock inte särskilt mycket ork och energi över, så det fick bli lättbakade limpor gräddade i långpannan. Det är ett väldigt smidigt och enkelt sätt att baka limpor på, eftersom jag slipper omaket med att behöva smöra och diska mina limpformar. Hela degen gräddas i en enda form och sedan delas det färdiga brödet i fyra delar när det har svalnat. Enkelt och smidigt!

Lättbakade råglimpor med kross och linfrö
blir 4 limpor
50 g jäst
5 dl mjölk
7 dl vatten
1 msk salt
1 dl sirap
1 dl rapsolja
1 dl linfrö
2 dl rågkross
ca 1, 8 - 2 kg rågsikt

Gör så här: 
Smula ner jästen i en degbunke. Häll i vattnet och mjölken och vispa tills jästen lösts upp helt. Ha i salt, sirap och olja. Rör om. Tillsätt linfrö och rågkross. Arbeta sedan in mjölet, lite i taget,  först i bunken och sedan på bakbordet, eller köksbänken, tills du får en ganska fast deg. Lägg tillbaka degen i bunken och lägg på ett lock eller täck med plastfolie. Låt degen jäsa i rumstemperatur i ca 120 minuter. 

Lägg två bakplåtspapper lite omlott i en mindre långpanna (den jag använde mäter ca 23 x 33 x 6 cm). Tryck ut degen i formen. Täck med en bakduk och låt jäsa i rumstemperatur i ca 60 minuter. Värm under tiden upp ugnen till 175 C (det tar ca 20 minuter). 

Sätt in formen på gallret i den nedre delen av ugnen och grädda i ca 60 - 80 minuter, eller tills brödet är 98 C i mitten (det bästa är att alltid mäta temperaturen på bröd). Stjälp upp brödet på ett brödgaller och dra bort bakplåtspapperna. Vänd brödet igen och låt det svalna på galler under duk. Dela sedan brödet i fyra lika stora delar när det kallnat helt. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.