måndag 16 mars 2020

Pastagratäng med broccoli


Idag skulle jag ha besökt US i Linköping men på grund av viruset som härjar just nu så valde jag att omboka det besöket. Jag vill verkligen inte utsätta mig för risken att dra på mig något som kan ge mig ännu mer problem med mina luftrör och min andning än vad jag redan har. Även om jag inte tar onödiga risker så har vi inte blivit helt galna, som vissa andra verkar ha blivit, och bunkrat mat och hygienartiklar för flera år, utan vi försöker leva ett så normalt liv som möjligt och anpassa oss efter de direktiv som finns. Eftersom jag har doftastma är jag van vid att inte kunna vistas i folksamlingar, åka kollektivt eller besöka affärer, så för mig är det ingen större skillnad mot hur livet och vardagen brukar vara i vanliga fall. 

Just nu är jag om möjligt ännu mer isolerad än vanligt, eftersom maken inte är hemma särskilt ofta. När han kommer hem från jobbet så byter han bara kläder och sticker iväg igen för att fortsätta med att renovera dotterns lägenhet. Jag kan tyvärr inte hjälpa till med själva renoveringsarbetet, då jag varken tål främmande dofter, färg, damm, trä eller lösningsmedel, men jag hjälper till så gott jag kan genom att sköta all vardagsservice, som tvätt, städning och matlagning. På helgerna kommer dottern (och tillika den som ska flytta in i lägenheten) med pojkvän och vänner, för att hjälpa till med renoveringen. Då blir det lite mindre att göra för maken, men lite mer att göra för mig. 

Jag försöker att hålla matvalet så simpelt som möjligt, eftersom maten ska transporteras och dessutom måste vara enkel att äta (de har inte tillgång till varken köksutrustning eller möbler). I helgen gjorde jag en god pastagratängen med broccoli, som jag bjöd renoveringsgänget på. Gratängen fick gott betyg av alla som åt, och den uppfyllde både kraven för enkel transportering och enkel ätning. Helt perfekt! 

Pastagratäng med broccoli
ca 8 portioner
500 g pasta 
600 g broccoli
vatten och salt till kokning
lite matfett till att smörja formen med
2 - 3 krm grovmalen svartpeppar
ca 2 ½ - 3 dl riven ost till gratinering
Ostsås: 
ca 13 - 14 dl standardmjölk (3 % fett) 
knappt 1 dl vetemjöl
1 tsk salt
ca ½ krm malen vitpeppar
2 ½ - 3 dl riven lagrad ost

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 C och smörj en stor ugnsfast form, à ca 23 x 33 cm, med lite matfett. Koka pastan enligt anvisningarna på förpackningen. Häll av pastan och lägg den i formen. Koka broccolin i lättsaltat vatten tills den är så mjuk som du vill ha den. Häll av den och blanda den med pastan i formen. Ha på svartpepparn och ev. 2 - 3 krm salt och blanda runt allt. Ställ undan formen så länge. 

Vispa ihop mjölken med mjölet, saltet och vitpepparn i en gryta. Låt det koka upp under ständig omrörning. Sänk sedan värmen under grytan så att såsen bara småkokar. Låt den puttra på svag värme i ca 15 minuter. Rör om i botten då och då för det bränner lätt fast. Ta av grytan från värmen. Tillsätt osten och låt den smälta. Häll såsen på pastan och broccolin i formen. Se till att den blir jämnt fördelad (jag brukar blanda runt allt lite försiktigt). Fördela den rivna osten, som är till gratineringen, över hela ytan. Sätt in formen i mitten av ugnen och grädda i ca 30 minuter. Ta ut formen ur ugnen och låt den gärna stå en stund innan servering.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.