lördag 14 mars 2020

Vegetarisk veckomatsedel v.12 (2020)


Jag har precis kommit hem efter att ha varit ute på en uppfriskande, solig, morgonpromenad. Härligt! Nu ska jag bara ta det lugnt ett tag innan det är dags att börja förbereda maten. Jag har redan förberett dagens lunch, som blir enchiladas, och i morgon tänkte jag laga pastagratäng. 

Lägenhetsrenoveringen fortsätter så vi får ganska många lunchgäster även denna helg. På söndag kommer även vår äldsta dotter, och hennes sambo, hit på besök, vilket innebär att vi då blir ännu fler vid middagsbordet. 

Jag ska strax gå ut i köket och börja göra frukostmackor, som maken sedan får ta med till dem som kommer. Innan dess ska jag bara passa på att pusta en kort stund och lägga ut dagens inlägg, som är en ny vegetarisk veckomatsedel. Ha en riktigt trevlig helg!

Måndag: Vegetarisk pytt serveras med råkost samt rödbetssallad, oliver, marinerad paprika och marinerade bönor 


Tisdag: Röda linsbullar i röd currysås serveras med jasminris och eventuellt en skvätt srirachasås


Onsdag: Någon av familjens favoriträtter eller restfest = laga något gott och spännande av eventuella rester ur kyl och frys.

Torsdag: Majssoppa serveras med dubbla ostmackor som gräddas i smörgåsgrillen.


Fredag: Tacokryddad bönröra serveras i mjuka tortillabröd med färska grönsaker, efter tycke och smak, samt inlagd jalapeno, lite tacosås och en klick crème fraiche, eller avrunnen fil (se här).


Helg: Veganska ärtbiffar serveras med kokt potatis, rivna morötter samt en kall sås smaksatt med senap och persilja




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.