onsdag 21 december 2016

En lite smalare variant av rödbetssallad


Något som inte heller får fattas på julbordet är rödbetssallad. Rödbetssallad brukar vara en ganska fet historia men denna variant är lite smalare. Som jag skrivit om tidigare så har jag svårt för feta, majonässtinna, kalla såser och liknande. Jag försöker därför att hålla nere på fetthalten i min rödbetssallad. I den här lättvarianten använder jag avrunnen fil och en liten mängd lättmajonäs istället för de fetare alternativen. Salladen blir jättegod och känns inte så tung och mastig som en fetare rödbetssallad brukar göra. 

Nu ska jag fortsätta att fixa och trixa lite i köket och sedan ska jag slå in de sista julklapparna, för nu är det inte långt kvar tills det är dags att dela ut dem 😃. 

Rödbetssallad
ca 3 dl avrunnen fil (se här
3 msk lättmajonäs
ca 3 dl hackade inlagda rödbetor 
ca 1 msk av rödbetsspadet
1 - 2 msk finhackad smörgåsgurka
ca 1 msk finhackad röd lök
1/2 - 1 tsk strösocker (kan uteslutas)
salt & malen vitpeppar efter smak

Gör så här: 
Rör ihop alla ingredienser utom salt och vitpeppar i en skål eller bunke. Smaka av med salt och vitpeppar. Sätt på ett lock eller täck med plastfolie och låt salladen stå kallt i minst 30 minuter (jag gör min rödbetssallad minst en dag innan den ska ätas). Salladen brukar hålla sig fräsch i ca 4 - 5 dagar om den förvaras i kylen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.