söndag 11 december 2016

Rotfruktssoppa med linser, saffran och vitlökskräm


Då var det tredje advent och dags att tända ytterligare ett ljus i adventsljusstaken. Idag blir det återigen mat med julsmak här på bloggen, i form av denna underbart goda rotfruktssoppa med smak av saffran. 

Varje gång som jag lagar den här soppan blir jag lite nostalgisk. Det är nämligen så att när jag skulle öppna min lilla restaurang, som jag hade för många år sedan, så gjorde vi reklam för den genom att bjuda på denna soppa i samband med den årliga julmarknaden i staden där vi bor. Vi serverade närmare tvåhundra portioner soppa och talade med massor av trevliga människor. Det var en mycket underhållande dag. Min restaurang finns inte längre kvar, men när jag äter soppan påminns jag om hur roligt och spännande det var att starta upp den. 

Var sak har sin tid och som mitt liv ser ut idag, med min doftöverkänslighet och EDS (Ehlers - Danlos syndrom, en bindvävssjukdom), så skulle det vara nästintill omöjligt för mig att driva en egen restaurang. Numera nöjer jag mig med att laga mat till mina nära och kära, vilket är minst lika roligt och betydligt mycket mindre stressigt. Vi brukar äta denna underbara soppa med en klick vitlökskräm och ett frasigt vitt bröd. Så gott! 

Rotfruktssoppa med saffran och linser
1 msk smör eller olja
2 ½ dl strimlad purjolök
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
2 normalstora morötter, ca 250 g
1 msk tomatpuré
2 ½ dl vitt vin
1 L vatten
3 grönsaksbuljongtärningar
1 tsk torkad timjan
1 - 2 krm torkad basilika
1 krm grovmalen svartpeppar
½ g saffran
1 ½ dl röda linser (okokta)
500 g potatis av en fast sort
1 palsternacka à ca 100 g 
Salt efter smak
Lite hackad persilja till garnering

Gör så här: 
Skala och finhacka löken och vitlöken. Hetta upp smöret eller oljan i en gryta. Ha i purjolöken, löken och vitlöken i grytan och stek allt i ca 5 minuter på medelvärme. Skala och tärna morötterna. Tillsätt dem och tomatpurén och låt det steka i ca 5 minuter till. Häll i vinet och låt det koka i ca 2 minuter. Tillsätt vattnet, buljongtärningarna och kryddorna. Låt det koka upp. 

Häll linserna i ett durkslag eller en trådsil och skölj dem under rinnande kallt vatten. Häll i dem i grytan. Rör om och låt det koka upp igen. Sänk sedan värmen under grytan så att det bara småkokar. Lägg på ett lock och låt soppan puttra i ca 20 minuter. Rör om då och då. Skala och tärna potatisen och palsternackan. Tillsätt dem till grytan. Låt det koka upp igen och sedan puttra i ytterligare ca 10 -15 minuter eller tills allt är mjukt. Rör om några gånger under tiden. Smaka av soppan med salt och garnera med lite hackad persilja.

Vitlökskräm
1 stor rumsvarm äggula
2 - 3 msk rapsolja
1 krm vitvinsvinäger
1 krm salt
1/4 krm malen vitpeppar
1 dl crème fraiche, turkisk yoghurt eller avrunnen fil
½ - 1 pressad eller finhackad vitlöksklyfta (efter smak)

Gör så här: 
Lägg äggulan i en skål. Ha i vinäger, salt och vitpeppar. Mixa med stavmixer eller vispa med elvisp eller vanlig visp. Tillsätt under tiden oljan i en fin stråle. Vispa tills allt gått ihop till en kräm (den blir inte riktigt så tjock som aioli eller majonäs). Blanda krämen med crème fraiche, yoghurt eller avrunnen fil. Ha i vitlöken. Smaka av med salt och peppar. Ställ krämen kallt i minst 30 minuter (gärna längre) innan servering. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.