fredag 16 december 2016

Knäck och fransk chokladkola


Förr brukade jag göra alla möjliga och omöjliga sorters gotter till julen, men numera är jag lite mer sansad och gör bara två till tre sorter varje år, vilket räcker gott och väl eftersom det bara är de närmaste i familjen som firar jul tillsammans. I år blir det klassisk knäck samt en underbart god och seg fransk chokladkola som hamnar på gottebordet, tillsammans med den obligatoriska asken med after eight förstås. Förutom sötat godis så brukar vi också ha lite nyttigare godsaker som torkade fikon, färska dadlar och olika exotiska frukter, som t.ex. sharon, physalis, ananas och lichi. Mums! 😋 

Receptet på knäcken kommer från 'Vår kokbok' och receptet på chokladkolan kommer från boken 'Vinterns goda ting' av Anna Bergenström. Kolan kokar jag i en gryta på spisen och knäcken gör jag snabbt och enkelt i mikron.  

Knäck i mikron
ca 35 stycken
1 dl vispgrädde
1 dl strösocker
1 dl ljus sirap

Gör så här: 
Ställ knäckformar på ett plant underlag. Jag brukar ställa mina på ett bakplåtspapper på en plåt. Blanda alla ingredienser till knäcken i en vid, hög form av glas eller porslin. Det är viktigt att formen tål hög värme eftersom smeten blir jättevarm. Sätt in formen i mikron och tillaga på full effekt i ungefär 8 - 10 minuter (tiden kan variera mellan olika mikrovågsugnar). 

Häll en droppe av smeten i ett glas med kallt vatten. Om smeten stelnar och går att forma till en liten kula är knäcken klar. Du kan också mäta tempen på smeten. Den är klar när den är ca 125 C. Häll försiktigt smeten i formarna. Jag brukar ha upp smeten i en porslinskanna och sedan hälla ur den. Ställ knäcken svalt att stelna. Förvara den sedan svalt eller frys in den. 

Fransk chokladkola
100 g smör
2 dl vispgrädde
1 dl ljus sirap
2 - 3 msk honung
½ dl kakao
3 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker

Gör så här: 
Ta fram en plåtform eller liten långpanna, ca 20 x 25 cm, och lägg i ett bakplåtspapper. Smörj papperet med lite naturell olja (ej olivolja).

Blanda alla ingredienser i en vid, tjockbottnad gryta. Koka upp under omrörning. Låt koka på medelvärme tills smeten är 125 C, vilket tar ca 20 - 30 minuter beroende på hur vid grytan är. Häll kolan i formen. Ställ den svalt tills kolan stelnat. Skär kolan i bitar och slå in dem i bakplåtspapper eller lägg dem i en ask eller plastlåda med lite bakplåtspapper mellan lagren (jag brukar använda bitar av det begagnade oljade papperet). Sätt på ett lock. Förvara kolan svalt eller frys in den. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.