torsdag 1 december 2016

Sötpotatisbullar


För någon vecka fanns det sötpotatis från Spanien i matbutiken där jag bor. Jag brukar vanligtvis inte laga mat som innehåller sötpotatis. Dels beror det på att jag inte riktigt gillar den sötaktiga smaken och dels på att sötpotatis oftast kommer från länder som ligger ganska långt bort ifrån Sverige, vilket innebär långa transporter som har en negativ påverkan på miljön. Men eftersom dessa spanskodlade sötpotatisar inte hade rest runt halva jordklotet för att hamna på vårt middagsbord, så passade jag på att köpa några stycken för att utmana mina smaklökar. 

Jag gjorde ett sötpotatismos för att ha som fyllning i chimichangas (recept kommer) men eftersom jag kokade fler sötpotatisar än vad som gick åt till den maträtten så blev det lite mos över. Det överblivna moset förvandlade jag till dessa sötpotatisbullar. De heta kryddorna gjorde att den söta smaken dämpades lite så de smakade faktiskt riktigt bra (maken tyckte att de var jättegoda). Trots att de smakade bra så kommer jag nog aldrig att bli någon storätare av sötpotatis. Det finns massor med goda, mer närodlade rotfrukter och grönsaker som jag hellre äter. 

Sötpotatisbullar
ca 2 portioner
3 dl kallt sötpotatismos (ca 400 - 500 g oskalad sötpotatis)
1 ägg
4 msk maizena majsstärkelse
2 - 3 krm salt (efter smak)
ca 1 tsk mexikansk krydda (se här)
olja till stekning

Gör så här: 
Blanda alla ingredienser i en bunke. Hetta upp olja i en stekpanna. Klicka i smeten i små klickar med hjälp av 2 matskedar. Stek dem i ca 3 - 4 minuter per sida (de ska kännas stumma om du tycker lite försiktigt på dem). 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.