tisdag 14 februari 2017

Veganska röda linsbullar i röd currysås


Jag önskar er en riktigt trevlig alla hjärtans dag 💖. Den här dagen förknippas ju med kärlek och eftersom kärlekens färg är röd så får dagens recept bli dessa delikata veganska röda linsbollar i en smarrig röd currysås (bollarna och såsen kallas faktiskt röda i originalreceptet trots att de ser mera gula ut). 

När jag läste receptet på de här linsbollarna, i boken 'Vår kokbok vegan', var jag lite skeptiskt till om de skulle hålla ihop ordentligt. Det hade jag inte behövt oroa mig över för det visade sig att de höll ihop riktigt bra. Jag gjorde några små förändringar i det ursprungliga receptet, som att byta ut den färska koriandern i linsbollarna mot hackad persilja och ha i lite mald koriander istället. 

Bollarna blev jättegoda men nästa gång ska jag testa att tillsätta 1 pressad vitlöksklyfta och kanske också 1 finhackad färsk chili för att få lite mera drag i dem. Eftersom linsbollarna serverades med den kryddiga såsen så blev det dock en riktigt en smakrik maträtt, trots att bollarna inte var så kryddstarka i sig själva. 

Det blir 40 - 45 linsbollar av receptet. Maken och jag käkade 5 - 6 stycken var och sedan hade vi i lika många i våra matlådor. Resten av linsbollarna frös jag in. Jag tänkte prova att servera dem med antingen potatismos eller stuvade makaroner vid ett senare tillfälle.

Röda linsbollar i röd currysås
Linsbollar: 
2 dl torra röda linser
3 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning (kolla innehållet om du är vegan)
200 g kokta vita bönor
1 dl ströbröd
1 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk salt
2 krm grovmalen svartpeppar
3/4 dl hackad färsk koriander eller 3/4 dl hackad persilja + 2 krm mald koriander
Rapsolja till stekning
Sås: 
½ msk rapsolja
1 msk röd currypasta
1 liten gul lök 
200 g tinad, fryst bladspenat
1 burk kokosmjölk à 400 ml 
½ grönsaksbuljongtärning (kolla innehållet om du är vegan)
ev. lite finhackad färsk chili till garnering

Gör så här: 
Häll linserna i ett durkslag eller i en trådsil & skölj dem under rinnande kallt vatten. Låt dem rinna av och lägg dem sedan i en kastrull. Häll på vattnet och smula ner buljongtärningen. Låt koka på svag värme i ca 20 minuter, tills vätskan kokat in och linserna mjuknat. Ta av kastrullen från värmen och låt linserna svalna. 

Lägg linserna i en bunke. Ha i bönorna. Mixa med en stavmixer till en smet (det går också att mixa detta i en matberedare monterad med knivarna). Rör ner ströbröd, vetemjöl, bakpulver, salt, svrtp & färsk koriander (eller persilja + mald koriander). Låt smeten stå i ca 10 minuter. Forma ca 45 små bollar (är enklast att göra med lätt fuktade händer). Stek några bollarna i taget på medelvärme i rapsolja i ca 8 -10 minuter. 

Röd currysås: Skala och finhacka löken. Krama ur spenaten. Skär den i strimlor och lägg undan dem så länge. Hetta upp oljan i en kastrull. Ha i löken och låt den steka på medelvärme i ca 5 minuter. Ha i currypastan och spenaten. Låt det steka i ca 1-2 minuter. Ha i kokosmjölken och smula ner buljongtärningen. Koka i 2-3 minuter. Smaka av med salt. Garnera ev. med lite finhackad chili. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.