torsdag 23 februari 2017

Spenatsoppa


Spenatsoppa är en av de godaste soppor jag vet. För mig är det ett måste att servera soppan med mjukkokta ägghalvor och en söt och god limpmacka med ost och paprika. Så gott! 😋Jag gillar verkligen den här typen av opretantiös vardagsmat. 

Recept på en passande mumsig limpa hittar du här.

Spenatsoppa
1 gul lök
7 ½ dl vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
5 dl standardmjölk eller gräddmjölk (hälften grädde och hälften mjölk)
3 msk vetemjöl
400 g hackad fryst spenat
1 krm grovmalen svartpeppar
Salt, efter smak

Gör så här: 
Skala och finhacka löken. Ha i den i en gryta. Tillsätt vattnet och buljongtärningarna. Koka upp detta och låt det sedan koka på svag värme i ca 10 - 15 minuter. Höj värmen under grytan. Vispa ihop mjölken och mjölet. Häll i detta i grytan under omrörning. Låt det koka upp under omrörning. Sänk värmen igen och låt det småkoka i ca 10 minuter. Tillsätt spenaten. Låt allt koka i ytterligare ca 8 - 10 minuter. Smaka av med svartpeppar och salt. 


Jag måste bara få visa er den här lilla roliga 'fågeln' som gömde sig inuti paprikan, som jag skar upp för att ha på mackorna. Visst är den fin 😊.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.