onsdag 8 februari 2017

Potatislimpa


Receptet på den här mjuka och goda potatislimpan hittade jag på köket.se (koket.se). Jag var på jakt efter lite nya matbrödsrecept och tyckte att denna limpa verkade vara ett bra tillskott till receptbanken. Det visade sig vara ett bra val, för limpan var verkligen jättegod. Ett superbra och lättbakat vardagsbröd 👍. 

Potatislimpa
2 stycken
50 g jäst
5 dl filmjölk (jag tog lättfil)
1 dl matolja (typ rapsolja eller liknande)
200 g kall, pressad eller riven, kokt potatis
1 ½ tsk salt
5 dl grovmalet rågmjöl
ca 10 dl vetemjöl + lite extra till utbakningen
lite matfett till att smörja formarna med

Gör så här: 
Värm filen & oljan till 37 C i en skål i mikron eller i en kastrull på spisen. Häll blandningen i en degbunke. Smula ner jästen. Vispa eller rör tills jästen lösts upp helt. Tillsätt potatisen och saltet. Ha i rågmjölet och arbeta in vetemjölet tills du fått en ganska fast och smidig deg (jag hade upp min deg på köksbänken för att lättare knåda ihop degen, sedan lade jag tillbaka degen i bunken igen). Täck bunken och låt den stå i rumstemperatur i ca 40 - 45 min. 

Smörj 2 limpformar à 1 ½ L med matfett. Ha upp degen på en mjölad arbetsyta. Dela degen i 2 lika stora delar. Forma dem till limpor och lägg dem i formarna. Täck med en bakduk och låt dem jäsa i ca 30 - 40 minuter. Värm under tiden upp ugnen till 200 C. 

Sätt in formarna på gallret i den nedre delen av ugnen. Grädda bröden i ca 30 - 40 minuter, tills de är 98 C inuti. Ta ut bröden och ta loss dem ur formarna. Lägg bröden på ett brödgaller och låt dem kallna under duk. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.