lördag 25 februari 2017

Solbullar, sockerbullar, krämbullar eller vaniljbullar


På tisdag är det fettisdagen och då är det ju tradition att äta semlor, men eftersom vi varken gillar vispad grädde eller tål mandelmassa så bakade jag dessa smaskiga vaniljkrämsfyllda bullar istället. De här populära bullarna har många namn. Några kallar dem solbullar, andra kallar dem för sockerbullar, krämbullar eller vaniljbullar. Det finns säkert flera namn runt om i landet. Där jag kommer ifrån kallas de här bullarna rätt och slätt för vaniljbullar. 

När jag gick på högstadiet, under slutet av åttiotalet, brukade jag äta ungefär en vaniljbulle i veckan. Det gick nämligen att köpa stora vaniljbullar i skolkafeterian för ca fem kronor styck. Det var tider det 😉. Vaniljbullar är fortfarande en av mina favoritbullar, även om jag nuförtiden äter dem betydligt mer sällan än vad jag gjorde när jag var tonåring. 

Tips! Om du vill baka semlor kan du utesluta vaniljkrämen i receptet och baka släta semmelbullar istället. Jag valde att göra trettio bullar av degen men om du vill göra större bullar är det bara att dela degen i färre bitar. 

Vaniljbullar
ca 30 stycken 
50 g jäst
3 dl mjölk
100 g smör
1 rumsvarmt ägg
1 dl strösocker
1 tsk malen kardemumma 
½ tsk salt
ca 10 - 12 dl vetemjöl + lite extra till utbakningen
ca 3 - 4 dl tjock vaniljkräm, hemmagjord eller gjord på mjölk och köpt marsánpulver (det brukar stå på förpackningen hur mycket mjölk och pulver det går åt)
Garnering
Smält smör och strösocker

Gör så här: 
Smält smöret i en skål i mikron eller i en kastrull på spisen. Häll i mjölken och värm blandningen till 37 C. Smula ner jästen i en degbunke. Häll på degvätskan och rör tills jästen lösts upp helt. Ha i ägg, socker, kardemumma och salt. Arbeta in vetemjöl tills du får en klibbfri, smidig deg. Ha upp den på en mjölad arbetsyta och knåda den i några minuter. Lägg tillbaka degen i bunken och täck den med lock, plastfolie eller kökshandduk. Låt den stå i rumstemperatur i ca 45 minuter. Gör under tiden vaniljkrämen. och ställ den i kylen i ca 10 - 15 minuter. Ha sedan upp krämen i en spritspåse och ställ tillbaka den i kylen tills den ska användas. 

Klä 2 plåtar med bakplåtspapper. Ha upp degen på en mjölad arbetsyta. Dela den i 3 lika stora delar. Dela sedan varje del i 10 lika stora bitar (jag brukar väga hela degen och sedan dela vikten i 30 för att få lika stora bullar). Forma dem till runda bullar och lägg dem glest på plåtarna. Täck dem med en bakduk och låt dem jäsa i ca 30 minuter. Värm under tiden upp ugnen till 225 C. 

Tryck ner tummen i mitten av varje bulle så det blir en djup grop. Spritsa i vaniljkräm i hålen. Låt bullarna jäsa i ytterligare ca 10 minuter. Grädda dem i mitten av ugnen i ca 7 - 8 minuter (tiden kan variera mellan olika ugnar), tills de fått fin färg och är genomgräddade. Ta ut bullarna ur ugnen och låt dem svalna på galler. Pensla bullarna med smält smör och doppa dem i strösocker strax innan de ska serveras. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.