fredag 17 februari 2017

En rabatt i förändring


Idag får ni inget recept utan istället får ni en uppdatering om mina trädgårdsplaner inför den kommande säsongen. För ett tag sedan skrev jag om att vi var tvungna att ta bort några vissna barrväxter i trädgården. På ett ställe var det en gigantisk cypress som fick tas bort och på ett annat ställe var det några stora thujor som inte ville vara med längre. De numera borttagna thujorna är de som syns till höger om krukan och fönsterspegeln på bilden ovan och cypressen är den uppstammade barrväxten i bakgrunden till vänster

Cypressen kommer vi att ersätta med nya barrisar men thujorna tänkte jag passa på att ersätta med andra växter istället. Det är inte bara thujorna som vi har varit tvungna att ta bort i denna del av rabatten, utan det var också här som vi fick gräva bort de sjuka höstanemonerna som jag skrev om i ett tidigare inlägg. 

Nu är jag i full fart med att planera vilka växter som jag ska ersätta de borttagna thujorna och höstanemonerna med och hur den nya layouten i rabatten ska se ut. Jag tänker inte köpa några nya växter utan jag gräver upp, delar och flyttar växter som vi redan har. Nu gäller det bara att få till det med rätt färger och former så att det blir snyggt i rabatten. 

Jag är väldigt noga med färg och form när jag planerar och planterar en rabatt, för det är otroligt viktigt för mig att växtsammansättningarna blir harmoniska. En annan sak som jag alltid är noga med är att läsa på så mycket som möjligt om de växter som jag är intresserad av, så att jag slipper göra onödiga misstag som att t.ex. välja en växt som inte passar i vårt klimat eller plantera en solälskande, torktålig växt i trädgårdens skuggigaste och fuktigaste del. 

Den del av trädgården som jag håller på att välja växter till har näringsrik jord och normal sol, så det är inga större problem att hitta något som passar. Just nu är jag inne på att plantera en blodfläder (Sambucus nigra 'Black Lace'), rosa blodormrot (Bistorta Amplexicaulis 'Rosea'), en mörkbladig kärleksört (Hylotelephium, sedum hybrid, 'Matrona') och några höstflox med vitbrokigt bladverk (Phlox paniculata 'Crème de menthe'). Jag tror det kan bli fint, för de utvalda växterna passar bra tillsammans med de andra växterna i rabatten, men det är ju ett tag kvar tills det är dags att sätta planerna i verket så jag har tid att fundera lite till. 

högst upp till vä blodormrot, högst upp till hö kärleksörtlängst ner till vä brokbladig höstflox , längst ner till hö blodfläder 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.