fredag 29 maj 2020

Odlingslotten Maj 2020



Här kommer det en uppdatering på hur det ser ut på lotten. Vi har sått och planterat färdigt allt utom köldkänsliga växter som zucchini, pumpa, chili och basilika. De plantorna står fortfarande kvar i värmen på vår inglasade balkong och växer till sig. Jag berättade för ett tag sedan om att vi skulle köpa några färdiga småplantor. Det har vi gjort. Det blev majs, purjolök och romanesco. Dessutom köpte vi en basilikaplanta, en chili och en rejäl kruka med jordärtskockor. Nu ska det bli spännande att se om det blir något av dem. 

Jag har planterat sommarblommor i krukor för att få lite extra blomsterfägring
Det växer så det knakar. Nu blommar vit och rosa förgätmigej tillsammans med allium Purple sensation

Det är kanske svårt att se men i mitten av denna rabatt växer det ett litet spaljeäppelträd av sorten Aroma. Det kommer att bli ett fint blommande, och fruktbärande, staket så småningom. 


De senaste dagarna har det varit sommarvärme här i Vadstena och jag har spenderat nästan all tid nere vid lotten. Det har till och med varit tillräckligt varmt för att jag skulle våga ta av mig skorna och doppa fötterna i sjön. Det var faktiskt betydligt varmare i vattnet än vad jag förväntade mig. Om värmen håller i sig kanske det snart går att ta ett riktigt dopp. Härligt! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.