lördag 2 maj 2020

Vegetarisk veckomatsedel v.19 (2020)


Idag är det makens födelsedag. Den får vi fira på ett lite annorlunda sätt i år. Det blir inte någon traditionsenlig födelsedagsmiddag, med efterföljande fika, utan vi kommer bara att träffa våra barn, med respektive, utomhus en stund. Maken har planerat in att byta däck på äldsta dotterns bil, så vi får väl passa på att fira honom samtidigt som han pysslar med det. Jag hade bakat en morotskaka men den mumsade vi i oss igår. Vår yngsta dottern, med pojkvän och vänner, käkade upp det mesta av kakan. De var nämligen här igår och fixade lite i dotterns nya lägenhet. Vi träffade dem inte, utan vi ställde fikat utanför dörren för avhämtning. Jag vet inte riktigt vad vi ska bjuda på idag. Prognosen visar att det ska vara hyfsat väder under eftermiddagen, så vi kanske bjuder våra gäster på varsin glass. 

Nu på morgonen ska jag förbereda dagens lunch. Jag ska testa ett recept på en matpaj med en lite annorlunda botten. Det ska bli spännande att se hur den blir. Innan jag påbörjar det arbetet ska jag leverera dagens inlägg, som är en ny vegetarisk matsedel för den kommande veckan. Ha en riktigt bra dag!

Måndag: Gratinerad bönkorv serveras med potatismos och någon form av råkost, t.ex. rivna morötter. 


Tisdag: Böngryta med marinerad vitlök serveras med ris och valfria grönsaker


Onsdag: Någon av familjens favoriträtter eller restfest = laga något gott och spännande av eventuella rester ur kyl och frys.

Torsdag: Tomatsoppa med röda linser, timjan och basilika serveras med fylld bröd med solrospesto och ost.



Fredag: Vegetariska enchiladas med mumsig fyllning (rödbetsfräs och refried beans), serveras med färska grönsaker, majskorn, inlagd jalalpeno, tacosås och en klick crème fraiche. 


Helg: Stekta bönbullar serveras med portersås, ugnsstekt potatis, kokt broccoli och en klick vinbärsgelé



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.