måndag 25 april 2016

Böngryta med marinerad vitlök


Receptet till den här enkla men väldigt goda grytan hittade jag i boken 'Gott och grönt - gröna läckerheter från Allt om Mat' av Astrid Abrahamsson. Jag tyckte det lät lite spännande och halvgalet att kombinera grädde, squash (zucchini), marinerad vitlök och vita bönor i tomatsås, så jag var ju bara tvungen att testa. Grytan blev en positiv överraskning, för den blev mycket, mycket godare än vad jag trodde den skulle bli. Detta kommer jag att göra fler gånger. 

Böngryta med marinerad vitlök
4 portioner
ca ½ msk rapsolja eller liknande
1 gul lök
2 morötter
1 normalstor, ca 350 - 400 g, squash (zucchini)
2 ½ dl grädde av valfri fetthalt  (jag tog mat 4 % fett)
1 burk, ca 400 g vita bönor i tomatsås 
1 dl avrunna marinerade vitlöksklyftor  (jag tog örtmarinerade av märket druvan)
1 msk vitvinsvinäger
2 - 3 krm hot sauce  (jag använde Louisiana hot sauce)
½ krm malen vitpeppar
½ - 1 tsk salt

Gör så här: 
Skala och strimla löken. Skala morötterna och skär dem i tunna skivor. Hetta upp oljan i en gryta. Fräs löken och morötterna på svag till medelstark värme i ca 10 minuter. Rör om då och då. Skölj squashen och skär den i ca 2 x 2 cm stora tärningar. Ha i dem i grytan och låt allt steka i ytterligare ca 5 - 10 minuter. 

Tillsätt saltet (börja med den mindre mängden), vitpepparn och grädden. Låt det koka upp under omröring. Sänk sedan värmen under grytan och låt det småkoka i ca 10 minuter. Rör om då och då. Tillsätt hot sauce, vinägern, vitlöken och bönorna. Låt det fortsätta småkoka i ca 5 minuter. Smaka av. Ha ev. i mer salt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.