tisdag 5 april 2016

Godaste linssåsen till pasta


Den här smaskiga linssåsen med pasta är vår motsvarighet till den gamla klassikern spagetti med köttfärssås.

Av någon märklig anledning har jag aldrig varit särskilt förtjust i spagetti, så jag väljer alltid annan pasta istället. Konstigt att samma deg kan smaka så olika beroende på hur den formas. Det finns säkert en vetenskaplig förklaring till detta, men om problemet beror på formen på pastan eller om det sitter i mitt huvud låter jag däremot vara osagt. 

Hur som helst så är den här mycket goda och mustiga linssåsen i alla fall ett utmärkt alternativ till köttfärssås, vara sig den serveras till spagetti eller någon annan pasta. Jag brukar ha på lite riven ost och en rejäl dos med ketchup. Sedan är det bara att hugga in. Mums!

Linssås
ca 4-6 portioner
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
2 msk tomatpuré 
500 g passerade tomater
2 ½ - 3 dl vatten
1 tsk kinesisk soja
2 tsk grillkrydda  (jag använder Santa Marias)
2 krm grovmalen svartpeppar
1 tsk socker
½ - 1 msk grönsaksfond  eller  ca ½ grönsaksbuljongtärning
1 ½ dl torra röda linser
lite olja till stekning

Gör så här:  
Skala och finhackad löken och vitlöken. Stek dem i ca 5 minuter på medelvärme i lite olja i en gryta. Tillsätt tomatpurén och låt den steka med några minuter under omröring. Tillsätt alla de övriga ingredienserna, utom de röda linserna. Låt det hela koka upp. 

Häll linserna i en trådsil eller i ett durkslag. Skölj dem under rinnande kallt vatten. Låt dem rinna av lite och ha sedan i dem i grytan. Rör om ordentligt. Låt allt koka upp igen. Rör om då och då. Sänk sedan värmen under grytan så att såsen bara småkokar. 

Låt såsen stå och puttra i ca 30-40 minuter eller tills linserna är så mjuka som du vill ha dem (jag gillar när de är riktigt mjuka). Rör om ibland under tiden så att såsen inte bränner fast i botten. Smaka av såsen. Servera den med nykokt pasta och gärna lite riven parmesan eller liknande stark ost.

Tips! Jag använder alltid torra röda linser till den här såsen, men om du vill kan du prova att byta ut de torra linserna i receptet mot färdigkokta, konserverade. 1 ½ dl torra, okokta röda linser motsvarar ca 4 dl eller ca 370 g avrunna, konserverade röda linser (finns på tetra). Minska på vattenmängden i såsen till ca 1 dl och uteslut eller minska på mängden fond eller buljongtärning så att såsen inte blir för salt (smaka av). Tillsätt de färdigkokta linserna när såsen kokat i ca 20 minuter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.